Welke zekering?

Plaats reactie
gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Welke zekering?

Bericht door gijsv » vr okt 31, 2014 9:31 am

Ik kan zo gauw even niet bij mijn manual, maar op welke zekering zit de dashboard klok? Wil bij stilstand alle gebruikers afschakelen....

En wie weet wat er nog meer op deze zekering zit (in de veronderstelling dat het origineel zit)

Dank!

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Welke zekering?

Bericht door Briebelbus » vr okt 31, 2014 9:33 am

Ik heb de klok op een lege zekering aangesloten.

Als je echt alles stroomloos wilt naken: massa van de accu afnemen.

Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Marco&Joyce
Actief Lid
Berichten: 323
Lid geworden op: vr okt 12, 2007 22:20 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: regio Spijkenisse

Re: Welke zekering?

Bericht door Marco&Joyce » vr okt 31, 2014 11:18 am

Even er van uitgaande dat je de mogelijkheid hebt, maar ik zou hem eerder aan een druppel lader hangen.

Is het voor het stallen of ivm werkzaamheden voor langere periode dan gewoon de accu loshalen, weet je zeker dat je alles stroomloos zet.
T2b Taiga groen Westfalia

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Welke zekering?

Bericht door Briebelbus » vr okt 31, 2014 14:01 pm

Wat ik ergens anders lees is dat het schadelijk is voor accu's om continue op een druppellader aangesloten te zijn.

Beter is om 1x per mnd / 2mnd de accu 24uur op de lader te zetten. Daarmee houdt he hem beter in conditie.

Maar dit is hier wel off-topic.
Ik weet nog steeds niet waar de klok op geschakeld staat.

Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Welke zekering?

Bericht door gijsv » vr okt 31, 2014 14:17 pm

Leuke discussie,

HEt gaat mij erom dat ik alle kleine gebruikers uitschakel zodat de accu langer meegaat als ik deze wel aangekoppeld laat, ik heb ene zware yellow-top dus dat gaat wel goed. dan 1x per maand bijladen moet genoeg zijn.

maar nog geen antwoord op mijn vraag. Voor de duidelijkheid, ik heb een t2b met een fabrieksgeleverde klok in het instrumentenpanel.

I

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Welke zekering?

Bericht door fahtal » vr okt 31, 2014 14:22 pm

uhm gewoon stuk voor stuk eruit trekken dan merk je het vanzelf;) alle andere apparatuur die eventueel op die zekering zit kan ook wel zonder stroom.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Welke zekering?

Bericht door hanhoo » za nov 01, 2014 18:19 pm

Yellowtop mag geheel ontladen worden. Dit gaat niet ten koste van de levensduur. ;-)
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Welke zekering?

Bericht door gijsv » za nov 01, 2014 18:45 pm

Daar ben ik ook niet zo bang voor, is meer dat als je wil starten en hij is leeg dat je zo moet klooien voordat ie weer rijdt

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Welke zekering?

Bericht door Briebelbus » za nov 01, 2014 18:50 pm

hanhoo schreef:Yellowtop mag geheel ontladen worden. Dit gaat niet ten koste van de levensduur. ;-)


Volgens de laatste berichten is dit een misvatting en gaat het weldegelijk ten koste van de levensduur als je hem ontlaad tot minder dan 10,5V.

Ik ben veel accu topics op andere fora aan het volgen en er wordt gesteld dat het geote voordeel van een Yellowtop is dat je hem met hoge stroom kan ontladen, maar dat ook deze accu er niet van houdt als hij langdurig langzaam wordt leeg getrokken.

Nog een voordeel: je kan hem op z'n kant zetten.

Sorrie, off-topic hier.

Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Plaats reactie