Negatieve pool "Ding"

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jungle Fever
Actief Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: za nov 03, 2012 17:37 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Hellevoetsluis

Negatieve pool "Ding"

Bericht door Jungle Fever » ma okt 20, 2014 13:19 pm

Afbeelding
Afbeelding

Dit "Ding" Zit tussen de negatieve pool start-accu en chassis.

Nu heb je daar natuurlijk normaal geen vragen over, want hij start gewoon etc.

Maar nu heb ik een zonnecel opgebouwd voor de HH accu.
Werk prima.

De plus van de huishoudaccu is dmv een normaal relais doorverbonden met de plus van de Startaccu.
De min van de HH accu zit op chassis en de Min van de start accu ook.

Dan denk je dus, relais sluiten en de Startaccu wordt opgeladen via de HH.
Start-accu 12,2 volt
HH accu 14,1 volt

Maar NEE er gaat bijna geen stroom lopen naar de Start-accu, en wat blijkt dit "ding" zorgt voor een weerstand.
Dus ik vraag me nu eigenlijk af wat het is, ik zie geen componenten zitten en als het alleen eendraaimechanisme is zitie muurvast.
Heeft iemand enig idee? dat zou me wel helpen :)

Gr,
Jasper
Pruttel Pruttel, relaxed living!

En alles tranquilo!

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10113
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Negatieve pool "Ding"

Bericht door Briebelbus » ma okt 20, 2014 13:23 pm

Weet niet wat precies je vraag is, want het lijkt mij enkel dat er geladen wordt als je relais bekrachtigd is.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Jungle Fever
Actief Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: za nov 03, 2012 17:37 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Negatieve pool "Ding"

Bericht door Jungle Fever » ma okt 20, 2014 13:25 pm

Briebelbus schreef:Weet niet wat precies je vraag is, want het lijkt mij enkel dat er geladen wordt als je relais bekrachtigd is.



-Vraag is wat en waarvoor is dit ding?
-Waarom zou het een weerstand moeten hebben :?:

Oh en is dit standaard VW?
Pruttel Pruttel, relaxed living!

En alles tranquilo!

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10113
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Negatieve pool "Ding"

Bericht door Briebelbus » ma okt 20, 2014 13:30 pm

wil je de weerstand van dat ding meten :?: dan moet je hem loskoppelen en met een ohm meter door meten. Ik denk zelf dat die weerstand veroorzaakt wordt door corrosie op bijv de accupool of de aansluiting met het chassis.

verder heb ik geen idee wat het voor een ding is en weet ik ook niet of het standaard VW is aangezien ik hem nog nooit eerder heb gezien.

Maar mbt tot opladen, waar heb je alle draden op aangesloten en wanneer wordt je relais bekrachtigd :?:
En houd je er wel rekening mee dat een standaard relais geen intelligente schakeling is, dwz hij zal dus niet de laadcapaciteit aanpassen aan de status van de accu.

Beter is een systeem te nemen waarbij je een aparte aansluiting voor de HH accu heb en een aparte voor de start accu.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Jungle Fever
Actief Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: za nov 03, 2012 17:37 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Negatieve pool "Ding"

Bericht door Jungle Fever » ma okt 20, 2014 13:35 pm

Relais is nu alleen maar handmatig te sluiten, voor het geval dat de Startaccu een keer "leeg" is.

Ofwel HH en start accu helemaal gescheiden van elkaar.


Mmmh, zal hem wel een keertje demonteren en eens meten hoeveel weerstand het heeft.
Pruttel Pruttel, relaxed living!

En alles tranquilo!

Gebruikersavatar
plamandassa
Beginner
Berichten: 75
Lid geworden op: di sep 03, 2013 12:31 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Negatieve pool "Ding"

Bericht door plamandassa » ma okt 20, 2014 15:52 pm

Het ziet eruit als een stroomonderbreker / Massaonderbreker
http://www.rdae.nl/b100-mbs-verbreek-klem-min.html

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: Negatieve pool "Ding"

Bericht door dirkinbrabant » ma okt 20, 2014 16:37 pm

Een accu aan een andere accu opladen gaat bij 1 lege en 1 volle accu in eerste instantie heel snel, maar dat gaat vervolgens via langzaam naar heel langzaam met als eindresultaat (bij gelijke capaciteit) 2 halfvolle accu's. Om een accu vol te laden moet je laadspanning 13,8 V zijn, en dat komt nooit uit een andere accu. Als je wilt starten met je HH-accu omdat je gewone accu leeg is, kan je die twee beter met een startkabel aan elkaar koppelen, direct starten, startkabel weghalen en met de dynamo tijdens het rijden de gewone accu weer laden. En zo snel mogelijk met een acculader naladen als het maar een kort ritje was.

Ik weet ook niet wanneer je die spanningen hebt gemeten, maar als je de laadtoestand van je accu wilt bepalen met spanning meten moet de accu eerst een tijdje (minimaal enkele uren tot een dag) in rust zijn, dus niet recent gestart/gebruikt en/of geladen. 14,1 V kan je meten vlak nadat je accu volgeladen is en net van de lader af komt maar dat is geen normale accuspanning. Een volgeladen accu in rust meet iets van 12,7 V en bij 10% vulling 11,5 V. Op internet zijn daar wel tabelletjes van te vinden.

En dan nog kan je de spanning meten van een volgeladen startaccu, maar als die accu geen capaciteit meer heeft kan je er nog steeds niet of beperkt op starten.

En als je denkt last te hebben van overgangsweerstand: direct elimineren! Dat kan ook leiden tot slecht laden en slecht starten.

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10113
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Negatieve pool "Ding"

Bericht door Briebelbus » ma okt 20, 2014 16:40 pm

Kijk vooral eens naar de schroef waarmee het ding aan je carrosserie vast zit. Die oranje vlek eronder lijkt wel op roest. (gebubbeld)

En is het niet zo dat een accu lader werkt met een laadspanning van ongeveer 14,8v en dan geleidelijk terug loopt :?:
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Jungle Fever
Actief Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: za nov 03, 2012 17:37 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Negatieve pool "Ding"

Bericht door Jungle Fever » di okt 21, 2014 20:01 pm

plamandassa schreef:Het ziet eruit als een stroomonderbreker / Massaonderbreker
http://www.rdae.nl/b100-mbs-verbreek-klem-min.html


Ding zit muurvast aan alle kanten :)
Pruttel Pruttel, relaxed living!

En alles tranquilo!

Gebruikersavatar
Jungle Fever
Actief Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: za nov 03, 2012 17:37 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Negatieve pool "Ding"

Bericht door Jungle Fever » di okt 21, 2014 20:07 pm

dirkinbrabant schreef:Een accu aan een andere accu opladen gaat bij 1 lege en 1 volle accu in eerste instantie heel snel, maar dat gaat vervolgens via langzaam naar heel langzaam met als eindresultaat (bij gelijke capaciteit) 2 halfvolle accu's. Om een accu vol te laden moet je laadspanning 13,8 V zijn, en dat komt nooit uit een andere accu. Als je wilt starten met je HH-accu omdat je gewone accu leeg is, kan je die twee beter met een startkabel aan elkaar koppelen, direct starten, startkabel weghalen en met de dynamo tijdens het rijden de gewone accu weer laden. En zo snel mogelijk met een acculader naladen als het maar een kort ritje was.

Ik weet ook niet wanneer je die spanningen hebt gemeten, maar als je de laadtoestand van je accu wilt bepalen met spanning meten moet de accu eerst een tijdje (minimaal enkele uren tot een dag) in rust zijn, dus niet recent gestart/gebruikt en/of geladen. 14,1 V kan je meten vlak nadat je accu volgeladen is en net van de lader af komt maar dat is geen normale accuspanning. Een volgeladen accu in rust meet iets van 12,7 V en bij 10% vulling 11,5 V. Op internet zijn daar wel tabelletjes van te vinden.

En dan nog kan je de spanning meten van een volgeladen startaccu, maar als die accu geen capaciteit meer heeft kan je er nog steeds niet of beperkt op starten.

En als je denkt last te hebben van overgangsweerstand: direct elimineren! Dat kan ook leiden tot slecht laden en slecht starten.



De HH accu wordt opgeladen via zonnecel, vandaar 14,1 volt
De startaccu was tijd niet gebruikt en stond op 12,2 volt.

De draad van plus naar plus is afgezekerd 60A geloof ik om doorbranden te voorkomen.
En 0,3 AMPERE stroom vindt ik wel erg weinig, voor zo'n verschil


Ik ga maar eens kijken naar de overgangsweerstand en vandaar uit verder kijken, alles loshalen en maar eens oppoetsen :)

Thx
Pruttel Pruttel, relaxed living!

En alles tranquilo!

Gebruikersavatar
Jungle Fever
Actief Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: za nov 03, 2012 17:37 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Negatieve pool "Ding"

Bericht door Jungle Fever » za nov 08, 2014 16:09 pm

Eindelijk eens tijd gehad om het "Ding" los te maken en eens op te knappen...

van 10Mohm weerstand naar 0 :P opgelost dus...

Raar eigenlijk, hij startte prima voor de rest, morgen maar eens kijken of het starten dan makkelijker gaat
Pruttel Pruttel, relaxed living!

En alles tranquilo!

Plaats reactie