sound system..

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

sound system..

Bericht door Thijs84 » wo aug 27, 2014 10:29 am

Ik wil de sound system aanpakken in mijn bus. Nu was ik benieuwd wat de rest erin heeft hangen en hoe?
Zelf wil ik een pioneer radio met bluetooth, versterker voor de speakers en een actieve subwoofer. De speakers zitten in de voordeuren. Deze worden alleen nat als het regent.. water loopt de deur in. Normaal zit er folie voor de deur, maar deze moet dan weg voor de speakers. Niet de meest ideale plek dus. Verder heb ik 2 speakers achter in de plafon kast. Hier zit alleen geen mooie kast omheen waardoor het geluid wat blikkerig is.. Ook niet ideaal dus...
Een actieve subwoofer lijkt me top, ivm ruimte besparing.

Hoe hebben jullie alles aangesloten?
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
T2a Westy
Nieuweling
Berichten: 20
Lid geworden op: ma jun 16, 2014 19:38 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Overloon

Re: sound system..

Bericht door T2a Westy » wo aug 27, 2014 15:05 pm

Hallo Thijs,

Ik heb een Pioneer Avic x-1 erin zitten met de luidsprekers in een oude koffer gemaakt.
De koffer kan ik neer zetten waar ik wil.
Het geluid is best oké vind ik zelf.
De kabels zijn zo lang tot achter in de bus.
Ik heb een T2a Westfalia en ik vind het zonde om gaten in het interieur te maken voor luidsprekers.
Op de deurpanelen heb ik deurbakken gemaakt met luidspreker gedeelte van een Golf 1 cabrio die ik nog had liggen.
Daar moet ik nog luidsprekers in maken.

Groet Dick

Inactief Account

Re: sound system..

Bericht door Inactief Account » wo aug 27, 2014 15:51 pm

folie op de deur ruimer maken zodat de speakers er voor komen
Heb ik ook en werkt perfect

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: sound system..

Bericht door Thijs84 » do aug 28, 2014 0:25 am

Maar dan gaat het folie trillen.. lijkt me ook irritant. ..
zij die vielen zijn gevallen

Inactief Account

Re: sound system..

Bericht door Inactief Account » do aug 28, 2014 15:39 pm

Wat voor folie heb jij daar tegenaan zitten dan?

Ik heb het van een vuilniszak gemaakt en aan de randen met duckttape vast gemaakt,
De ruimte die de speaker nodig heeft heb ik gedaan door de speaker tegen het folie te houden
zodat de randen van de speaker vlak liggen met de deur , dan het folie straktrekken en vastplakken
Gaat wel makkelijker als je met z'n tweeen bent.

Geen last dat het folie gaat trillen eerder dat het hele deurpaneel begint te rammelen

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: sound system..

Bericht door fahtal » do aug 28, 2014 15:57 pm

[youtube]cNWY__HgJ9Q[/youtube]
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: sound system..

Bericht door AppleCase » do aug 28, 2014 20:23 pm

Heb er 1 van RetroSound USA. Ziet er oud uit, maar kan alles wat een modern ding ook kan. Wordt door de oude look (hopelijk, maar zit er bij mij al 3 jaar in) ook niet zo snel gejat.

Werd hier vroeger verhandeld door de Palmboom, maar ik zie dat die ze niet meer in het assortiment hebben. Er zal vast een andere handelaar zijn opgestaan.

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: sound system..

Bericht door Thijs84 » do aug 28, 2014 22:44 pm

shadowman schreef:Wat voor folie heb jij daar tegenaan zitten dan?

Ik heb het van een vuilniszak gemaakt en aan de randen met duckttape vast gemaakt,
De ruimte die de speaker nodig heeft heb ik gedaan door de speaker tegen het folie te houden
zodat de randen van de speaker vlak liggen met de deur , dan het folie straktrekken en vastplakken
Gaat wel makkelijker als je met z'n tweeen bent.

Geen last dat het folie gaat trillen eerder dat het hele deurpaneel begint te rammelen


Is wel de mooiste lokatie denk. Ga ik ook proberen. Mijn radio komt denk in het dashboard kastje. Heb nog een jaren 60 radio liggen die er voor de looks op de originele plek komt.
Maar welke plek voor speakers achter? Koffer is een top idee.. maar vaste speakers lijkt me fijner..
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: sound system..

Bericht door hanhoo » ma sep 01, 2014 22:01 pm

Kom eens langs Thijs...
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: sound system..

Bericht door hanhoo » di sep 09, 2014 13:20 pm

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

;)
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: sound system..

Bericht door blokkever » di sep 16, 2014 12:02 pm

Ik heb de speakers in de kickpanels ingebouwd, klinkt best oké en je hoeft geen draden door te voeren naar de deuren.
Afbeelding

Gebruikersavatar
MACHINE
Gevorderde
Berichten: 821
Lid geworden op: do jun 18, 2009 9:31 am
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: sound system..

Bericht door MACHINE » wo sep 17, 2014 14:06 pm

best een goed idee blokkever, en je houdt je deuren netjes!

ook nog een idee is een radio kist, en dan wel een beetje een nette, heb je zowel tijdens het rijden als op de camping etc uren lang kwalitatief goed geluid.

Afbeelding

heb deze even van internet geplukt, maar ik heb een vergelijkbaar iets, maak er ook naast de bus veel gebruik van.

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: sound system..

Bericht door Thijs84 » wo sep 17, 2014 17:44 pm

Heb ondertussen het een en ander aangeschaft en geplaatst. Heb een kenwood radio zonder cd speler met bluetooth. 2 ovale Sony speakers in de deur en 2 pioneer speakers achterin in de hangende kast. Verder een flink subwoofer aangesloten op een 2000w versterker. Bas uit de normale speakers staat op zo min mogelijk om trillingen in de deur tegen te gaan.. Alle bass moet dus uit de sub komen.. moet zeggen... wow wat een geluid.. merk wel dat een low budget radio echt zonde van je geld is... degene die erin zat was van de lidl. Wat een verschil met een "echte" radio. Op dit moment ben ik nog bezig om een kist te bouwen waar 2 pioneer speakers in komen van 200w. Dit om buiten te zetten voor meetings e.d. ga er dan wel een schakelaar tussen klussen zodat de speakers in de bus zelf niet mee doen. Zal binnenkort eens foto's maken :-)
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
erik_moust
Gevorderde
Berichten: 678
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 19:57 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Beuningen

Re: sound system..

Bericht door erik_moust » wo sep 17, 2014 17:45 pm

Ik ben van plan om binnenkort een hocker te maken met daarin de audio. Radio, speakers en versterken. Heb mijn elecktra achter de bestuurdersstoel. Wil vanaf daar dan met een stekkerverbinding voor de plus en min verder. Een korte kabel voor tussen stoel en koelkast en een langere om ook buiten te komen. Heb ook in mijn koelkast kast 12volt maar helaas geen dikke kabel.

Gebruikersavatar
Marco&Joyce
Actief Lid
Berichten: 323
Lid geworden op: vr okt 12, 2007 22:20 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: regio Spijkenisse

Re: sound system..

Bericht door Marco&Joyce » vr sep 19, 2014 17:27 pm

Even een aantal zaken waar je rekening mee moet houden wanneer je wat geld uit gaat geven aan audio in je auto/bus. Zeker als men met versterkers en subwoofers gaat werken is een en ander belangrijk maar ook zonder is er veel te behalen zonder.


1: Staar je niet blind op wattage's, met alle respect voor Thijs84 maar ik vermoed dat jou 2000Watt versterker nog niet de helft levert van wat jij hoopt, ik weet natuurlijk niet het merk/type dus ik blijf voorzichtig ;)

2: Denk goed na over de kabels en zekeringen, slechte kabels en zekeringen veroorzaakt een slecht geluid én brand. De kabel naar je versterker moet binnen 30cm vanaf je accu gezekerd zijn, en wel met een zekering berekend met de wattage die je versterker continue levert, max waardes moet je vergeten. De kabel moet dik genoeg zijn! Zeker de kabel vlak voor de versterker ook af.

3: Speakers in de deuren is meestal ideaal, met of zonder versterker heeft het echt nut om een paar bitumen matjes in de deuren te plakken. Hierdoor reduceren de trillingen dusdanig veel dat je geluid echt mooier gaat klinken. Bovendien produceren je speakers een betere bas.

4: Koop geen speakers met grote wattage's als je ze op de radio aansluit, je radio van 4x55Watt geeft helaas maar 4x20Watt(optimistisch :D ), je radio moet alleen maar heel hard werken en je radio en/of speakers gaan sneller kapot.

5: Veel stroomopname is minder stroom voor andere zaken in de bus dus denk ook even over je accu.

Ik ben veel bezig geweest met car-audio, dus veel lijkt erg drastisch maar dit valt nog mee. Voor een leuk geluid in de bus is het natuurlijk niet zo heftig, een redelijke radio met een paar speakers in de deur voldoet vaak al. Wil je toch iets meer dan is het de moeite om je er een beetje in te verdiepen.


Ik stop maar want ik kan er nog veeeeel meer over vertellen als het echt moet :lol:
Voor mijn westy heb ik ook plannen, hopelijk kan ik dat volgende jaar af hebben, eerste maar verder met lassen :twisted:
T2b Taiga groen Westfalia

Plaats reactie