Kortsluiting
Geplaatst: ma jul 14, 2014 14:02 pm
Vandaag tijdens een kort ritje viel mijn motor plots stil. Gebeurd wel eens vaker, als ik koppeling intrap en uitrol. Doorgaans start ik dan weer (of laat de koppeling in zijn 2 opkomen) en rij vrolijk verder. De motor loopt en start goed. Vandaag startte hij echter niet meer. Gauw aan de kant geduwd en gekeken of ik iets kon ontdekken.
Niets te zien, dus nog eens proberen. De bus reed weer soepel verder, tot ik vlak bij mijn afspraak was. Daar gebeurde hetzelfde, weer startte hij niet meer. In een parkeervak gezet, afspraak te voet gedaan en daarna weer proberen te starten. Hierbij sloeg hij even aan, en vrijwel meteen weer uit.
In de motorruimte was het probleem snel gevonden. De draden die vanaf de stationairsproeier komen zijn verkoold. Kortsluiting. Zie de foto.
Mijn eerste gedachte was een draadbreuk die tot kortsluiting leidde.
Natuurlijk net geen onderdelen, boeken of gereedschap bij me. De ANWB maar gebeld, die was er met een kwartiertje. Na een hoop doormeten kwam hij tot de conclusie dat de elektronische ontsteking (inbouwelement) stuk was. Deze gaf geen signaal meer. Waarom de draden dan doorgebrand waren, wist hij echter niet. Ook was het geen van ons beiden duidelijk waar de draad die niet naar de bobine gaat, wel heen gaat. Deze verbrokkelde toen ik ernaar keek, en ik kon niet meer zien waar hij vast hoorde te zitten.
Ik ben naar huis gesleept met het advies de contactpunten terug te zetten of de elektronische ontsteking (pertronix geloof ik) te vervangen.
Ik denk dat ik er de originele puntjes maar even in zet en de verkoolde draden vervang. Omdat ik helemaal niet thuis ben in elektronica heb ik natuurlijk een hoop vragen.
Weet iemand waar de op de foto omhoog lopende draad heen gaat vanaf de stationairsproeier?
Heeft iemand een idee wat de oorzaak van de kortsluiting geweest kan zijn? Is het logisch dat dit verband houdt met een defecte elektronische ontsteking?
Wat hieraan vooraf ging: Vorig jaar (onder meer) een gereviseerde carburateur gekregen (laten doen). Deze winter heb een stallingsplek gevonden, waar ik de bus zonder accu heb neergezet. Zaterdag heb ik de accu opgeladen teruggezet en de bus uit de stalling gehaald. Bij het terugzetten van de accu heb ik in het donker het luchtfilterhuis los gehad om erbij te kunnen. Wellicht hiermee iets losgetrokken?
Niets te zien, dus nog eens proberen. De bus reed weer soepel verder, tot ik vlak bij mijn afspraak was. Daar gebeurde hetzelfde, weer startte hij niet meer. In een parkeervak gezet, afspraak te voet gedaan en daarna weer proberen te starten. Hierbij sloeg hij even aan, en vrijwel meteen weer uit.
In de motorruimte was het probleem snel gevonden. De draden die vanaf de stationairsproeier komen zijn verkoold. Kortsluiting. Zie de foto.
Mijn eerste gedachte was een draadbreuk die tot kortsluiting leidde.
Natuurlijk net geen onderdelen, boeken of gereedschap bij me. De ANWB maar gebeld, die was er met een kwartiertje. Na een hoop doormeten kwam hij tot de conclusie dat de elektronische ontsteking (inbouwelement) stuk was. Deze gaf geen signaal meer. Waarom de draden dan doorgebrand waren, wist hij echter niet. Ook was het geen van ons beiden duidelijk waar de draad die niet naar de bobine gaat, wel heen gaat. Deze verbrokkelde toen ik ernaar keek, en ik kon niet meer zien waar hij vast hoorde te zitten.
Ik ben naar huis gesleept met het advies de contactpunten terug te zetten of de elektronische ontsteking (pertronix geloof ik) te vervangen.
Ik denk dat ik er de originele puntjes maar even in zet en de verkoolde draden vervang. Omdat ik helemaal niet thuis ben in elektronica heb ik natuurlijk een hoop vragen.
Weet iemand waar de op de foto omhoog lopende draad heen gaat vanaf de stationairsproeier?
Heeft iemand een idee wat de oorzaak van de kortsluiting geweest kan zijn? Is het logisch dat dit verband houdt met een defecte elektronische ontsteking?
Wat hieraan vooraf ging: Vorig jaar (onder meer) een gereviseerde carburateur gekregen (laten doen). Deze winter heb een stallingsplek gevonden, waar ik de bus zonder accu heb neergezet. Zaterdag heb ik de accu opgeladen teruggezet en de bus uit de stalling gehaald. Bij het terugzetten van de accu heb ik in het donker het luchtfilterhuis los gehad om erbij te kunnen. Wellicht hiermee iets losgetrokken?