Lastig starten (zowel koud als warm) UPDATE!

deNIELSon
Luchtgekoeld
Berichten: 1061
Lid geworden op: wo sep 08, 2010 20:57 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Den Haag/Scheveningen

Re: Lastig starten (zowel koud als warm) UPDATE!

Bericht door deNIELSon » zo aug 18, 2013 11:42 am

Met het motorbloknr is niks aan de hand, wellicht moet ik zo'n certificaat aanvragen ahv het chassisnummer.
Bus laten bekleden, stuur maar PB voor info!

deNIELSon
Luchtgekoeld
Berichten: 1061
Lid geworden op: wo sep 08, 2010 20:57 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Den Haag/Scheveningen

Re: Lastig starten (zowel koud als warm) UPDATE!

Bericht door deNIELSon » zo sep 01, 2013 21:39 pm

Het starten bleek allemaal toch nog niet zo netjes en vlotjes te verlopen....

Dus hoppa ook maar de startmotor er onderuit gehaald en naar het revisiebedrijf gebracht, het buisje waar hij in zat was niet ovaal uitgeslepen en mooi rond, dus daar zat geen speling.

Inmiddels zit de startmotor weer op zijn plek en nu doet hij wel precies wat hij moet doen, namelijk starten met 1 klik.

Inmiddels is de hele route nagelopen en vernieuwd: contactblokschakelaar, gereviseerde dynamo, nieuwe spanningsregelaar, nieuwe bedrading naar dynamo, nieuwe accu en gereviseerde startmotor...

We kunnen er dus weer even tegen aan! :D
Bus laten bekleden, stuur maar PB voor info!

deNIELSon
Luchtgekoeld
Berichten: 1061
Lid geworden op: wo sep 08, 2010 20:57 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Den Haag/Scheveningen

Re: Lastig starten (zowel koud als warm) UPDATE!

Bericht door deNIELSon » ma apr 14, 2014 13:25 pm

Het starten verloopt nog steeds vlotjes!
Echter is mijn spanningsregelaar opgeblazen...
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
De accu was lekker aan het overkoken, dus die kunnen we ook vervangen..
Bus laten bekleden, stuur maar PB voor info!

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Lastig starten (zowel koud als warm) UPDATE!

Bericht door old brumax » ma apr 14, 2014 16:04 pm

Dat is voer voor experts, maar pas op dat je er niet mee gaat rijden dan kan het weer je dynamo kosten als die niet al ter ziele is, zit er geen goede accu/dynamo/start service in de buurt waar je terecht kunt.
Heb je een losse regelaar??
Dacht dat de meeste wisselstroomdynamo's een ingebouwde regelaar hadden,zitten alle draden wel goed aangesloten en ook een goede aarde zowel van dynamo naar de regelaar maar ook van de versnellingsbak naar chassis.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

deNIELSon
Luchtgekoeld
Berichten: 1061
Lid geworden op: wo sep 08, 2010 20:57 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Den Haag/Scheveningen

Re: Lastig starten (zowel koud als warm) UPDATE!

Bericht door deNIELSon » ma apr 14, 2014 17:26 pm

Ik dacht ook dat dat het geval was, dwz dat er sprake was van een ingebouwde regelaar. In ieder geval die info haalde ik van de site met de palmboom. Na 8/74 zou er sprake zijn van een ingebouwde regelaar, echter is dat bij mij dus niet het geval.

Hij heeft van september vorig jaar tot nu altijd prima gewerkt en gestart. En hij start nu nog steeds prima. De complete bedrading hebben we destijds nagelopen en vervangen indien nodig. Ook de aarde etc gecheckt...

Heb in september de orginele spanningsregelaar vervangen door zo'n exemplaar:
http://have-a-nice-bay.nl/product_info. ... d307858254

Die gaf de man van het dynamorevisie bedrijf gelijk mee toen ik mijn dynamo daar liet reviseren..
Bus laten bekleden, stuur maar PB voor info!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Lastig starten (zowel koud als warm) UPDATE!

Bericht door hanhoo » ma apr 14, 2014 19:17 pm

Niet elk onderdeel is per definitie goed als je het nieuw koopt. Wellicht een maandagmorgen spanningsregelaar?

Wat de dynamo zelf betreft: maak jezelf geen illusies dat alles op de bus nog zo is als tijdens de productie. Een nieuwe dynamo is duur en wordt al vaak vervangen met een gebruikt exemplaar. Heb ook al een paar keer meegemaakt dat ze niet eens de steun hebben vervangen en de dynamo dus te hoog of te laag ligt. Of zelfs dat de dynamo van een ander type motor is en dus te lang of te kort (en de riem onder rare spanning staat).
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

deNIELSon
Luchtgekoeld
Berichten: 1061
Lid geworden op: wo sep 08, 2010 20:57 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Den Haag/Scheveningen

Re: Lastig starten (zowel koud als warm) UPDATE!

Bericht door deNIELSon » ma apr 14, 2014 19:55 pm

Morgen maar een nieuwe spanningsregelaar halen en de accu vervangen. Willen toch rijden met de paasdagen.
Mocht het nu binnenkort weer gebeuren dan gaan we verder kijken.
Bus laten bekleden, stuur maar PB voor info!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Lastig starten (zowel koud als warm) UPDATE!

Bericht door hanhoo » ma apr 14, 2014 20:51 pm

deNIELSon schreef:Morgen maar een nieuwe spanningsregelaar halen en de accu vervangen. Willen toch rijden met de paasdagen.
Mocht het nu binnenkort weer gebeuren dan gaan we verder kijken.


Misschien een quick en dirty geknutsel met een draadje en multimeter zodat je onder het rijden de laadspanning even kunt checken...
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

deNIELSon
Luchtgekoeld
Berichten: 1061
Lid geworden op: wo sep 08, 2010 20:57 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Den Haag/Scheveningen

Re: Lastig starten (zowel koud als warm) UPDATE!

Bericht door deNIELSon » ma apr 14, 2014 21:15 pm

Gaan het eens bekijken, thanks voor het meedenken!
Bus laten bekleden, stuur maar PB voor info!

Plaats reactie