een geisoleerde of een niet geïsoleerde (professionele) krim

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MaJoSaHu
Beginner
Berichten: 55
Lid geworden op: zo jul 08, 2012 7:19 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Lansingerland

een geisoleerde of een niet geïsoleerde (professionele) krim

Bericht door MaJoSaHu » do mar 07, 2013 12:40 pm

Ik was naar een autogereedschapszaak en vroeg om een professionele krimptang maar nu vroeg de winkelier op zijn beurt of ik een geïsoleerde of een niet geïsoleerde krimptang of een combinatie hiervan wilde. Nu is mijn vraag wat is het verschil hierin en waar doe ik het beste aan?
eindelijk!

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: een geisoleerde of een niet geïsoleerde (professionele)

Bericht door old brumax » do mar 07, 2013 13:04 pm

Een geïsoleerde tang daar kun je gewoon onder spanning me werken ook 220 V of nog hoger maar die heb je niet nodig en is zeer waarschijnlijk ook een een stapje duurder.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: een geisoleerde of een niet geïsoleerde (professionele)

Bericht door dirkinbrabant » do mar 07, 2013 15:34 pm

Voor geïsoleerde of niet geïsoleerde kabelschoentjes?

Afbeelding

of

Afbeelding

In principe heb je aparte krimptangen hiervoor, maar je hebt ook krimptangen waarvan je de bekken kan vervangen. De geïsoleerde kabelschoenen zijn beter verkrijgbaar.

Gebruikersavatar
Stuif
Luchtgekoeld
Berichten: 3899
Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Maassluis

Re: een geisoleerde of een niet geïsoleerde (professionele)

Bericht door Stuif » do mar 07, 2013 16:11 pm

Tip

Koop een goede en niet zo'n platte tang, dus eentje waarbij het hele gedeelte wat plat geknepen moet worden helemaal in de tang gaat.
Lucht bevriest en kookt nooit

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: een geisoleerde of een niet geïsoleerde (professionele)

Bericht door hanhoo » do mar 07, 2013 16:42 pm

Je gebruikt 99 uit de 100 keer geisoleerde stekkertjes (bovenste foto van dirk). De geisoleerde zijn te herkennen aan de drie kleuren aanduiding op het krimpgedeelte. Dat zijn 3 verschillende maten kabelschoentjes voor de verschillende draaddikte.

Afbeelding

De onderstaande tang weggooien of aan je grootste vijand geven:

Afbeelding

Een goede krimptang begint bij zo'n 30 euro voor incidenteel gebruik.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: een geisoleerde of een niet geïsoleerde (professionele)

Bericht door ko de fries » do mar 07, 2013 17:28 pm

http://www.baco-army-goods.nl/gereedsch ... ptang.html

ik gebruik zelf altyd een betonvlecht tang ;) maar een profesionele krimptang is veel beter :D

grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: een geisoleerde of een niet geïsoleerde (professionele)

Bericht door dirkinbrabant » do mar 07, 2013 17:47 pm

Een hele kleine nuancering voor de platte tang: als je in een kwaliteitszaak een platte tang van een goed merk koopt, kan dat ook voldoen. Maar het meeste is idd prutzooi.

En het is belangrijk om de juiste maat schoentjes te gebruiken, anders vallen ze ondanks een goede tang nog steeds van je draad af. Geel heb je nauwelijks nodig in je bus, blauw iets vaker maar rood heb je het meest nodig. Pak pas een blauwe als je de rode niet meer over je gestripte draad kan krijgen, en een gele als het met blauw niet meer lukt. Strip ook de draden niet te ver af: de isolatie van het kabelschoentje moet over de draadisolatie vallen, en aan de andere zijde moeten de strengetjes van je draad er net iets onderuit piepen. Een striptang is geen overbodige luxe, maar een goede universele striptang is vaak wel prijzig.

Niet onbelangrijk: deze schoentjes zijn niet geschikt voor massief draad. Die heb je normaal niet in je bus, maar gebruik deze kabelschoentjes niet in je huisinstallatie.

Gebruikersavatar
houtstoker
Gevorderde
Berichten: 762
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:48 pm
Locatie: Maasbree, Limburg

Re: een geisoleerde of een niet geïsoleerde (professionele)

Bericht door houtstoker » do mar 07, 2013 18:47 pm

Ik heb voor de liefhebber nog zo een tang over. Is geschikt voor zowel geïsoleerde als ongeïsoleerde kabelschoenen dmv verwisselbare bekken. Kan weg voor € 25

Bij afhalen kan ik hem ook demonstreren. Tang is voorzien van momentinstelling en zo.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: een geisoleerde of een niet geïsoleerde (professionele)

Bericht door hanhoo » do mar 07, 2013 19:43 pm

Ik heb een striptang die lijkt op deze:

Afbeelding

Groot voordeel is dat hij ook midden in een draad stript, zonder de draad door te knippen. Dan kun je daar een nieuwe draad op solderen en vervolgens met vulcaniserende tape isoleren.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
houtstoker
Gevorderde
Berichten: 762
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:48 pm
Locatie: Maasbree, Limburg

Re: een geisoleerde of een niet geïsoleerde (professionele)

Bericht door houtstoker » za mar 09, 2013 11:15 am

Wouth heeft vandaag kunnen ervaren hoe de tang is en heeft hem overgenomen
Afbeelding

Gebruikersavatar
MaJoSaHu
Beginner
Berichten: 55
Lid geworden op: zo jul 08, 2012 7:19 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Lansingerland

Re: een geisoleerde of een niet geïsoleerde (professionele)

Bericht door MaJoSaHu » ma mar 11, 2013 19:30 pm

Bedankt voor al jullie reacties. Ik weet wat ik ga doen.

;-) MaJoSaHu
eindelijk!

Plaats reactie