dynamo's nu met foto,s

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: dynamo's nu met foto,s

Bericht door old brumax » ma jun 11, 2012 17:36 pm

Yerroon schreef:ok, dat ding van Bossh is 274,- Die maar niet. Spanningsregelaar is 20,- (dit ding houdt de boel op 14 volt toch?)( Maar dan is het nog altijd wisselstroom, Euh, ik zie het neit meer.

Terug naar at.

Motor komt met wisselstroom dynamo er nieuw in. Mijn lekenverstand zegt dat ik gewoon het spul uit een kever erop moet zetten, Dus dat ding wat bij een kever onder de achterbank zit en bij een bus tegen de achterwand van de motorruimte.. Die moeten er toch bij tientallen nos zijn. Wanneer er dan nog een spanningsregelaar tusen moet..... geen verstand van maar ok.

Wie vertelt mij van a-z hoe het en wat er nou moet? Is er iemand met een wisselstroomdynamo in een bus,,,, en wat zit er dan bij jou in.... Groet, Jeroen

Ja en nee, Ja hij houd de spanning op 14v max, en nee het is geen wisselspanning meer, in de dynamo zitten diodes die maken er eerst gelijkspanning van en de regelaar zorgt er voor dat de spanning op het juiste pijl blijft en dat de accu niet overladen word daar kan die nl. heel slecht tegen.
en als je die spanningsregelaar uit de kever gehaald hebt dan "past" die bij de dynamo , beiden komen uit de zelfde auto , toch?
dan is het alleen een kwetie van een paar draadjes er tussen en moet het goed zijn, aangezien ik zelf geen wisselspanningsdynamo heb kan ik je niet precies welke draad waar hoort maar er zijn ongetwijfeld mensen die je dat heel precies vertellen kunnen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: dynamo's nu met foto,s

Bericht door blokkever » ma jun 11, 2012 18:21 pm

old brumax schreef:
Yerroon schreef:ok, dat ding van Bossh is 274,- Die maar niet.

:shock: Waar?, bij de bekende luchgekoelde leveranciers kost ie ongeveer de helft, nog steeds een hoop geld, vandaar ook mijn tip om evt een universele gebruiken.
Op mijn foto eerder in dit topic zie je hoe het in mijn kever zit aangesloten met een universele spanningsregelaar.

Yerroon
Nieuweling
Berichten: 24
Lid geworden op: do aug 03, 2006 13:36 pm

Re: dynamo's nu met foto,s

Bericht door Yerroon » di jun 12, 2012 21:26 pm

Zitten geen diodes in die dynamo. is daar alleen maar te zien dat vanaf de koolborstels de spanning met een draadje direct naar de drie contactjes op de buitenkant gaan. (zie fotootje van mij waarop ik 'm uit de dynamo heb gehaald.)

Dus... vanaf de dynamo met twee draadjes naar een spanningsregelaar zoals op de foto van blokkever, en dan een draadje van spanningsregelaar naar het dashboardlampje. En de aardedraad vast. Zo zou het klaar moeten wezen volgens kieft&klok.

Echter.... de verwarring: waar blijft een gelijkrichter voor de wisselspanning naar gelijkspanning in dit bovenstaande verhaal...

waarom krijg ik de raad een kastje te monteren van 248,- of de helft... of dat imitatiemodel....(of hebben we het hier weer over de spanningsregelaar van 20,-?)

een nos kastje vanonder de achterbank van de kever heb ik (nog) niet. Ik kom daarmee omdat ik ook weer lees dat dat in een kever zit. Deze motor had keverbeplating dus komt uit een kever. Lijkt mij dan ook zo'n kastje (=gelijkrichter ? of gelijkrichter&spanningsregelaar in1?) nodig in mijn bus. (want nogmaals... diodes kan ik niet ontdekken in mijn dynamo...)

oef, wat een drijfzand... denk dat iemand met mijn soort dynamo in zijn bus mij kan vertellen welk kastje en welk draadje....etc

Nb ik begrijp dat ik geduld moet hebben. Vraag dat ook aan jullie. Lastig om het probleem te omschrijven en lastig om het bedoelde als lezer juist te interpreteren. Sorry daarvoor, Jeroen

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: dynamo's nu met foto,s

Bericht door old brumax » wo jun 13, 2012 0:03 am

geloof het nou maar er komt echt gelijkspanning uit, er zit in het dikke gedeelte een plaat met daarop 6 diodes waarmee de spanning word omgezet van wissel naar gelijkspanning , pas daarna gaat er een draadje naar de koolborstels en dus ook naar de stekkertjes aan de buitenkant.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: dynamo's nu met foto,s

Bericht door blokkever » wo jun 13, 2012 11:53 am

Daar komt nog bij dat de eigenlijke laadspanning niet via die koolborstels gaat, de koolborstels zijn bij een wisselstroomdynamo voor het aansluiten van veld wat dus roteerd als de dynamo draait.
De laadstroom wordt opgewekt in de stator wikkelingen en gelijkgericht d.m.v. de 6 diodes die in de dynamo zitten.
Met het "regelen" van het veld, wat de spanningsrelaar dus doet, wordt de spanning op B+ constant gehouden op 14-14,5 Volt

Aansluiten van de spanningsregelaar is gewoon een kwestie van contactjes met dezelfde codering met elkaar verbinden:
B+ rechtreeks naar accu
B- (is huis dynamo, meestal geen aparte draad voor) massa.
DF naar DF spaningsregelaar
D+ naar D+ spanningsregelaar met een aftakking naar het controlelampje in je dashboard (blauwe of groene draad)
D- naar D- spanningsregelaar.

't is echt niet zo moeilijk

Hier nog een schema van hoe het werkt:
Afbeelding

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: dynamo's nu met foto,s

Bericht door old brumax » wo jun 13, 2012 13:14 pm

Dit is een perfecte uitleg daarmee moet het toch een fluitje van een cent zijn. =D>
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: dynamo's nu met foto,s

Bericht door hanhoo » wo jun 13, 2012 14:52 pm

blokkever schreef:Daar komt nog bij dat de eigenlijke laadspanning niet via die koolborstels gaat, de koolborstels zijn bij een wisselstroomdynamo voor het aansluiten van veld wat dus roteerd als de dynamo draait.
De laadstroom wordt opgewekt in de stator wikkelingen en gelijkgericht d.m.v. de 6 diodes die in de dynamo zitten.
Met het "regelen" van het veld, wat de spanningsrelaar dus doet, wordt de spanning op B+ constant gehouden op 14-14,5 Volt

Aansluiten van de spanningsregelaar is gewoon een kwestie van contactjes met dezelfde codering met elkaar verbinden:
B+ rechtreeks naar accu
B- (is huis dynamo, meestal geen aparte draad voor) massa.
DF naar DF spaningsregelaar
D+ naar D+ spanningsregelaar met een aftakking naar het controlelampje in je dashboard (blauwe of groene draad)
D- naar D- spanningsregelaar.

't is echt niet zo moeilijk

Hier nog een schema van hoe het werkt:
Afbeelding


Laten we het dan nog even aanvullen: een wisselstroom dynamo wekt uit zichzelf geen spanning op. Die moet geactiveerd worden. Bij het inschakelen van het contact komt er een + spanning van het contactslot op de D+ en een aparte set diodes. Die zorgt dat het veld wordt geactiveerd en de dynamo bij een voldoende toerental spanning gaat leveren.

Het laadspanningslampje heeft dus een + van het contactslot en loopt naar massa via de kleine diodes. Zodra de dynamo is geactiveerd, gaat hij op de D+ ook spanning afgeven. Nu is er spanning met klein verschil aan weerszijde van het laadspanningslampje. Er loopt dan geen stroom meer en het lampje gaat dus uit. 'Hij doet het'.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: dynamo's nu met foto,s

Bericht door blokkever » wo jun 13, 2012 15:06 pm

Het werkt iets anders hans, bestudeer het schema maar eens :wink:
Kan zijn dat het bij een gelijkstroom dynamo wel zo werkt.

De "startstroom" wordt verzorgd via het laadstroom lampje.
In de regelaar wordt deze in de "opstarfase" doorgeschakeld naar de DF (in het schema staat de regelaar in deze stand).
Op het moment dat de dynamo zelf spanning gaat leveren meet de regelaar de spanning op D+ en regelt deze d.m.v. de spanning op DF te variëren.
Ouderwetse (mechanische) regelaars met spoelen doen dit door het veld aan en uit te schakelen, zo staat de regelaar ook getekend in het schema.
Moderne regelaars doen het wat geavanceerder (proportionele regeling).

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: dynamo's nu met foto,s

Bericht door hanhoo » wo jun 13, 2012 15:17 pm

blokkever schreef:Het werkt iets anders hans, bestudeer het schema maar eens :wink:
Kan zijn dat het bij een gelijkstroom dynamo wel zo werkt.

De "startstroom" wordt verzorgd via het laadstroom lampje.
In de regelaar wordt deze in de "opstarfase" doorgeschakeld naar de DF (in het schema staat de regelaar in deze stand).
Op het moment dat de dynamo zelf spanning gaat leveren meet de regelaar de spanning op D+ en regelt deze d.m.v. de spanning op DF te variëren.
Ouderwetse (mechanische) regelaars met spoelen doen dit door het veld aan en uit te schakelen, zo staat de regelaar ook getekend in het schema.
Moderne regelaars doen het wat geavanceerder (proportionele regeling).


Wat werkt iets anders dan behalve de regelfunctie van de velddiodes? :oops:

Tijdens het draaien van de dynamo wordt een klein deel van de opgewekte stroom gelijkgericht in aparte dioden t.b.v. de rotor-bekrachtiging (de "velddioden"). Bij het opstarten van de dynamo is die stroom voor de velddioden er niet en zal die van buiten moeten worden aangevoerd. Dat gebeurt via het contactslot en een lampje als weerstand, het "laadstroomcontrolelampje".

Bij het opstarten wordt via het laadstroom-controlelampje energie toegevoegd aan de rotor van de dynamo via de "D+" aansluiting. Als de dynamo een bepaald minimum toerental bereikt, zal er voldoende vermogen in de dynamo worden opgewekt om de energievoorziening van de koolborstels over te laten nemen door de velddioden. Het laadstroomcontrole-lampje gaat dan uit omdat het aan weerszijden een nagenoeg gelijke spanning krijgt. U begrijpt nu dat het laadstroomcontrolelampje van cruciale betekenis is voor het functioneren van de dynamo.


Bron: http://www.h-peters.com/bosch/index.html
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: dynamo's nu met foto,s

Bericht door hanhoo » wo jun 13, 2012 15:22 pm

Heheh. Ik zag dat we de zelfde bron hadden ;-).
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Yerroon
Nieuweling
Berichten: 24
Lid geworden op: do aug 03, 2006 13:36 pm

Re: dynamo's nu met foto,s

Bericht door Yerroon » wo jun 13, 2012 15:41 pm

Tsja, het moet het gewoon gaan doen at mij betreft, neem aan dat de technische verhandelijngn geen invloed hebben op het eindoordeel: Spanningsregelaar kopen en met de uitleg als eitje aansluiten.

Duss Dank hiervoor! Helder en duidelijk en wonderbaarlijk natuurlijk :o Het licht gaat straks branden zonder geknetter, rookwolken en explosies.

Vind het een goed idee is om dit topic te ontdoen van alles wat niet terzakedoende is en met de juiste fotoo's opmerkingen en schema's en bovendien goeie zoekwoorden! de schatkamer in te gooien. Ga er in een loos moment even mee bezig. ter informatie van de andere nitwits. (die zijn er toch???)

Ter volledigheid van het hele plaatje...... Dat kastje tegen de achterwand van de motorruimte kan dus komen te vervallen en bij het oud ijzer. Of moeten, gezien de verandering in het bedradingsschemadie van de bus met de geinstalleerde spanningsregelaar, er bij dat kastje ook andere (door)verbindingen komen. ?

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: dynamo's nu met foto,s

Bericht door blokkever » wo jun 13, 2012 15:46 pm

hanhoo schreef:Wat werkt iets anders dan behalve de regelfunctie van de velddiodes? :oops:

Er is geen aparte set kleine diodes voor het opstarten van het veld, maar volgens mij had je dit inmiddels al begrepen :wink:

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: dynamo's nu met foto,s

Bericht door hanhoo » wo jun 13, 2012 15:51 pm

blokkever schreef:
hanhoo schreef:Wat werkt iets anders dan behalve de regelfunctie van de velddiodes? :oops:

Er is geen aparte set kleine diodes voor het opstarten van het veld, maar volgens mij had je dit inmiddels al begrepen :wink:


Yeps. Met apart bedoelde ik: niet de vermogensdiodes. We bedoelen hetzelfde denk ik. :lol:
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: dynamo's nu met foto,s

Bericht door blokkever » wo jun 13, 2012 15:58 pm

Yerroon schreef:...Ter volledigheid van het hele plaatje...... Dat kastje tegen de achterwand van de motorruimte kan dus komen te vervallen en bij het oud ijzer. Of moeten, gezien de verandering in het bedradingsschemadie van de bus met de geinstalleerde spanningsregelaar, er bij dat kastje ook andere (door)verbindingen komen. ?
Als je de nieuwe regelaar op dezelfde plaats monteerd dan hoef je alleen maar de blauwe draad met de D+ te verbinden en de B+ evt. verlengen (of beter, vervangen door een langere draad) om rechtstreeks op de dynamo aan te kunnen sluiten.
Overige draden kun je zo laten hoewel de D+ draad wel wat overgedinmensineerd is dan (is niet erg).

Het oude kastje overigens ook niet bij het oud ijzer doen, je kunt er vast nog wel iemand blij mee maken :wink:

Yerroon
Nieuweling
Berichten: 24
Lid geworden op: do aug 03, 2006 13:36 pm

Re: dynamo's nu met foto,s

Bericht door Yerroon » ma jun 18, 2012 19:48 pm

Zo, volgens de gebruiksaanwijzing :) Nu nog B+ direct naar accu, zwarte aardedraadje op de dynamo aarde en klaar!! euh... nou...

Want waar blijft die overgebleven zwarte draad uit dat oude kasje rechts.. (foto2) loopt achterlangs vast met schroefjes van rechts naar links. Zit vast aan iets anders magisch met veel draadjes... maar dit magische ding ding heeft zelf ook een draavoor naar de + op de accu...

Hoe dit aan te sluiten maar weer de vraag.. No. 1


Uit het kastje rechts ook nog een rode draad. Loopt zo te zien naar de achterlichten... is deze goed zo of moet die nog ergens mee verbonden worden? Vraag.. No. 2

Moeten de nieuwe draden nog een bepaalde dikte hebben? Loopt m.i. soms best wat amperes doorheen Vr. No. 3




Afbeelding[IMG]
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie