Omvormer Amerikaanse bus, veilig?
-
- Actief Lid
- Berichten: 489
- Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)
Re: Omvormer Amerikaanse bus, veilig?
Je druppellader gaat nooit weten wanneer je scheidingsrelais schakelt en dus 'weet' je druppellader niet welke accu hij aan het laden is. Bij een recht-toe-recht-aan lader die je accu laad met bijvoorbeeld 14v 8A is dat zeker geen probleem. Maar de kracht van je Ctek zit hem nou juist in de programma's die je accu zo fit mogelijk houdt en dat wordt door je relais 'verstoord'. Het zal niet dramatisch zijn, maar het lijkt me niet optimaal.
-
- Beginner
- Berichten: 60
- Lid geworden op: vr okt 28, 2011 15:08 pm
- Bouwjaar Bus: 1974
Re: Omvormer Amerikaanse bus, veilig?
Top! Dit zijn heel bruikbare tips! Mijn koelkast is 110V en 12V dus de beschreven optie is een prima idee. Nu eerst eens kijken of hij het uberhaupt nog doet haha. Tot op heden nog geen stekker aangesloten
thnx!
thnx!
- mychatype3
- Gevorderde
- Berichten: 535
- Lid geworden op: di jan 13, 2009 17:47 pm
- Bouwjaar Bus: 1970
- Locatie: Gilze
Re: Omvormer Amerikaanse bus, veilig?
AppleCase schreef:Je druppellader gaat nooit weten wanneer je scheidingsrelais schakelt en dus 'weet' je druppellader niet welke accu hij aan het laden is. Bij een recht-toe-recht-aan lader die je accu laad met bijvoorbeeld 14v 8A is dat zeker geen probleem. Maar de kracht van je Ctek zit hem nou juist in de programma's die je accu zo fit mogelijk houdt en dat wordt door je relais 'verstoord'. Het zal niet dramatisch zijn, maar het lijkt me niet optimaal.
Ok, zo had ik het nog niet bekeken....
Ik moet de Cyrix nog aansluiten (heb afgelopen jaar alleen de huishoudaccu met de Ctek geladen).
Ik kan natuurlijk in de draad van de huishoudaccu naar het scheidingsrelais een schakelaar zetten welke ik omzet op het moment dat de 220v aangesloten wordt
Greetz Mycha
proud member of the A-team, low earlybay cruisers
-
- Nieuweling
- Berichten: 9
- Lid geworden op: do dec 08, 2011 2:10 am
- Bouwjaar Bus: 1978
Re: Omvormer Amerikaanse bus, veilig?
Had je de amerikaanse stekker op het internet besteld?
Bedankt voor de goeie handleiding Bijna klaar met ombouwen.
De druppellader zit er op, de omvormer is ook aangesloten. Nu alleen nog een stopcontactje en de amerikaanse stekker op de kop tikken.
Bij de ingang van de camper zat er een witte en zwarte kabel, koper als aarde. Ik ben er vanuit gegaan dat WIT = PLUS(fase) ZWART = MIN(nul). Dat zal toch kloppen..? Of doet dat er zoieso niet toe?
Bedankt voor de goeie handleiding Bijna klaar met ombouwen.
De druppellader zit er op, de omvormer is ook aangesloten. Nu alleen nog een stopcontactje en de amerikaanse stekker op de kop tikken.
Bij de ingang van de camper zat er een witte en zwarte kabel, koper als aarde. Ik ben er vanuit gegaan dat WIT = PLUS(fase) ZWART = MIN(nul). Dat zal toch kloppen..? Of doet dat er zoieso niet toe?
mychatype3 schreef:Westy schreef:Sry voor de topic vervuiling, maar @Mycha hoe heb je dan de accessoires gescheiden van het rest van de verlichting ed?
U vraagt wij vertellen
Van de onderhoudsaccu loopt via een aparte zekeringskast in de motorruimte een dikke + draad naar voren, aangesloten op een zekeringskast waar alle verbruikers op aangesloten zitten:
interieur verlichting afgehaald van de originele zekeringskast en aangesloten op de nieuwe onderhoudsaccu zekeringskast.
Greetz Mycha
- mychatype3
- Gevorderde
- Berichten: 535
- Lid geworden op: di jan 13, 2009 17:47 pm
- Bouwjaar Bus: 1970
- Locatie: Gilze
Re: Omvormer Amerikaanse bus, veilig?
asherbachrach schreef:Had je de amerikaanse stekker op het internet besteld?
Bij de ingang van de camper zat er een witte en zwarte kabel, koper als aarde. Ik ben er vanuit gegaan dat WIT = PLUS(fase) ZWART = MIN(nul). Dat zal toch kloppen..? Of doet dat er zoieso niet toe?
Bij mijn bus zat een Amerikaanse verlenkabel, hiervan heb ik 1 kant veranderd naar Europees. Ik zou inderdaad ff op internet rond shoppen.
De draden heb ik ook zo aangesloten
greetz mycha
proud member of the A-team, low earlybay cruisers
-
- Actief Lid
- Berichten: 489
- Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)
Re: Omvormer Amerikaanse bus, veilig?
Ook de draden aan de binnenzijde zou ik vervangen. Dan kun je meteen de kleuren aanhouden zoals ze horen te zijn (blauw, bruin, groen/geel).
Ik heb zo'n stekker gevonden via Amazon, maar ik weet niet hoe je stekker aan je bus er uit ziet.
Ik heb zo'n stekker gevonden via Amazon, maar ik weet niet hoe je stekker aan je bus er uit ziet.
-
- Nieuweling
- Berichten: 9
- Lid geworden op: do dec 08, 2011 2:10 am
- Bouwjaar Bus: 1978
Re: Omvormer Amerikaanse bus, veilig?
Dit is de stekker.
Ik heb inderdaad nieuwe kabels gelegd. 3 poolig. Blauw - bruin en groen geel. Aarde zit op de grote pin onder. Plus en Min op de bovenste twee. Waar voorheen wit op zat heb ik plus aangesloten en waar voorheen zwart op zat heb ik min aangesloten.
http://tinypic.com/view.php?pic=15efzww&s=5
Ik heb nog geen goede stekker kunnen vinden. Het liefst een veilige stekker. Die naadloos erin geschoven kan worden.
[vanuit dit punt loopt de kabel naar een aardlek schakelaar, vanuit daar naar een stopcontact (geaard) en druppel lader. Dat moet de truc doen als het goed is. Of heb ik iets over het hoofd gezien?
Asher
Ik heb inderdaad nieuwe kabels gelegd. 3 poolig. Blauw - bruin en groen geel. Aarde zit op de grote pin onder. Plus en Min op de bovenste twee. Waar voorheen wit op zat heb ik plus aangesloten en waar voorheen zwart op zat heb ik min aangesloten.
http://tinypic.com/view.php?pic=15efzww&s=5
Ik heb nog geen goede stekker kunnen vinden. Het liefst een veilige stekker. Die naadloos erin geschoven kan worden.
[vanuit dit punt loopt de kabel naar een aardlek schakelaar, vanuit daar naar een stopcontact (geaard) en druppel lader. Dat moet de truc doen als het goed is. Of heb ik iets over het hoofd gezien?
Asher
AppleCase schreef:Ook de draden aan de binnenzijde zou ik vervangen. Dan kun je meteen de kleuren aanhouden zoals ze horen te zijn (blauw, bruin, groen/geel).
Ik heb zo'n stekker gevonden via Amazon, maar ik weet niet hoe je stekker aan je bus er uit ziet.
- mychatype3
- Gevorderde
- Berichten: 535
- Lid geworden op: di jan 13, 2009 17:47 pm
- Bouwjaar Bus: 1970
- Locatie: Gilze
Re: Omvormer Amerikaanse bus, veilig?
proud member of the A-team, low earlybay cruisers
-
- Actief Lid
- Berichten: 489
- Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)
Re: Omvormer Amerikaanse bus, veilig?
Dat is 'em inderdaad. Ik heb hem op Amazon gevonden door te zoeken op 'Coleman Cable 05991' (laat je niet in de war brengen door 'cable'). En daar was 'ie een stuk duurder, vooral de shipping
Ja, het 230v netwerk heeft geen plus & min..., maar fase (bruin), nul (blauw) & aarde (geel/groen)
Of heb ik iets over het hoofd gezien?
Ja, het 230v netwerk heeft geen plus & min..., maar fase (bruin), nul (blauw) & aarde (geel/groen)
- vwadventurewagon
- Actief Lid
- Berichten: 152
- Lid geworden op: di apr 03, 2007 23:13 pm
- Locatie: Antwerpen
Re: Omvormer Amerikaanse bus, veilig?
ben ook nog altijd op zoek om mijn koelkast van 110 volt te laten werken op 230 volt. zie deze topic viewtopic.php?f=24&t=9948
ik dacht om vanuit de HH accu 12Vdc naar omvormer 220 Vac te gaan en dan 220Vac naar 110Vac zodat de transfo in de koelkast de 110Vac kan omzetten naar 20Vac. Compressor van de koelkast heeft wel 60Hz nodig om goed te werken.De koelkast is de originele van deze ombouw en redelijk groot van volume. Getest met een transfo van 220volt naar 110volt en koelde onmiddellijk, karl
ik dacht om vanuit de HH accu 12Vdc naar omvormer 220 Vac te gaan en dan 220Vac naar 110Vac zodat de transfo in de koelkast de 110Vac kan omzetten naar 20Vac. Compressor van de koelkast heeft wel 60Hz nodig om goed te werken.De koelkast is de originele van deze ombouw en redelijk groot van volume. Getest met een transfo van 220volt naar 110volt en koelde onmiddellijk, karl
[color=#4000FF]vw adventurewagon 2 liter injectie bj.1979,verkocht[/color]
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10113
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Omvormer Amerikaanse bus, veilig?
Waarom via 3 stappen pak een dikke verhuistrafo en plug die 110v box erin, en dan kan hij meteen op de 220.
En anders kijken of hij valt om te bouwen naar 12v.
Denk dat die extra stap vanaf de accu (dus 12V naar 110) nooit goed kan zijn. Meeste van dat soort omvormers geven niet voldoende vermogen.
Vind het ook niet erg logisch om van 12v naar 220 naar 110 naar weet ik veel wat te gaan.
Anders kan je beter kijken naar een stevige voeding die vanuit de 12v de spanning geeft (met voldoende vermogen) om de box te laten werken.
En anders kijken of hij valt om te bouwen naar 12v.
Denk dat die extra stap vanaf de accu (dus 12V naar 110) nooit goed kan zijn. Meeste van dat soort omvormers geven niet voldoende vermogen.
Vind het ook niet erg logisch om van 12v naar 220 naar 110 naar weet ik veel wat te gaan.
Anders kan je beter kijken naar een stevige voeding die vanuit de 12v de spanning geeft (met voldoende vermogen) om de box te laten werken.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |