230v, hoe te installeren

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: 230v, hoe te installeren

Bericht door ko de fries » di feb 07, 2012 21:31 pm

intresante info jack =D>

bedankt ,als ik me niet vergis zijn dit de voorschriften voor het laagspannings gedeelte?

gelden deze ook voor het 230v gedeelte?



grtz ko :D
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
JackS
Luchtgekoeld
Berichten: 1870
Lid geworden op: ma dec 10, 2007 20:05 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Contacteer:

Re: 230v, hoe te installeren

Bericht door JackS » wo feb 08, 2012 6:59 am

De NEN is een norm (230V) bedoeld voor bedrijven, ik wil alleen aangeven dat er geen richtlijnen zijn voor oude campers uit de jaren 70 die wat aangepast moeten worden.
Enige tip is gebruik soepel draad en zorg dat als er kabel in de motorruimte komt dat hij bestand is tegen trilling,olie en warmte.
Kroonstenen zijn levensgevaarlijk vanwege corrossie gebruik hiervoor de bekende lasdoos met lasdopjes of klemmen.

Een deugdelijke installatie kost een paar centen maar kan vervolgens een lifetime mee.
O ja ik las nog iets over massief, mensen niet doen is helemaal niet nodig A. het is stug B het is duur.
Gebruik gewoon soepele kabel die tegen olie en hitte kan ben je meteen klaar.
Bij de WCD'S gebruiken we pennetjes of vertinnen we de uiteinden om aan te sluiten.
AMESCADOR "en daarmee uit"

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: 230v, hoe te installeren

Bericht door AppleCase » wo feb 08, 2012 8:58 am

Vertinnen wordt eigenlijk altijd ontraden, omdat tin zacht kan worden onder invloed van warmte en dus een instabiele verbinding op kan leveren. Het stuk uit NEN1010 (dank daarvoor!) is een goede leidraad. Voor oude campers zijn inderdaad geen regels, laat staan instanties die het keuren. Wat uiteraard niet inhoudt dat je maar wat aan kan klooien. De huidige standaarden zijn dus een goede richtlijn.

Gelukkig ben ik al goed op weg met mijn ingekochte neopreen van 1,5 mm2, waar een losse flexibele pvc mantel om heen gaat. Die in verzinkte klemmetjes met rubberen voering gaat. Koppelingen vinden plaats in een installatiedoos met speciale voor flexibele draad geschikte lasdoppen. Doorvoeren door plaatmateriaal gaan netjes door een rubberen tule. Dit gaat helemaal goed komen, het keukenblokje en de koelkast liggen al uit de bus. Foto's volgen in mijn busverhaal!

*** Playing with electricity can be fun! ***

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: 230v, hoe te installeren

Bericht door dirkinbrabant » wo feb 08, 2012 11:10 am

Tin wordt niet alleen zacht o.i.v. warmte, maar ook o.i.v. druk. Dus nooit vertinde draden waar met een schroef o.i.d. de draad wordt vastgezet (kroonsteentjes, maar in het busje b.v. de stopcontacten) of in adereindhulsjes of pennetjes of kabelschoentjes en dan vastknijpen.

jan willem vk
Actief Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: ma mar 28, 2011 22:03 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: 230v, hoe te installeren

Bericht door jan willem vk » wo feb 08, 2012 18:44 pm

Hoi effe meedenken,de rest van de bedrading in de bussen is toch allemaal soepel?
De draadboom is al ongeveer 40 jaar oud?moet deze dan ook niet een keer vernieuwd?
Hier van is het omhulsel/isolatie ook al veroudert en broos.
Gewoon soepele draad liefst met silicone mantel deze wordt ook op bouwplaatsen gebruikt.
Adereindhulsjes gebruiken en dan in de klemlasdoos of een schroeflasdop als je geen adereind gebruikt.
Met een zekering en alles komt goed!niet te moeilijk over doen.

Jan willem

Plaats reactie