Gezocht: foto van 009 ontsteking op type 4 CJ

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robert Panobus
Gevorderde
Berichten: 506
Lid geworden op: do mei 03, 2007 10:59 am
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Breda

Gezocht: foto van 009 ontsteking op type 4 CJ

Bericht door Robert Panobus » ma jan 16, 2012 11:55 am

Heeft er iemand voor mij een foto oid van een 009 ontsteking (repro, dus geen bosch) op een type 4 blok (2 liter CJ). Of ervaringen...

Ik heb namelijk het idee dat ik de toren een halve slag heb moeten draaien t.o.v van de originele ontsteking ivm het oliekanaal aan de onderkant van de toren. Dat past maar net ivm condensator, die ik om heb gedraaid.

En kan iemand bevestigen dat bij een 009 de derde cilinder géén 2 graden voorontsteking heeft. Anders mag ik de toren sowieso niet een halve slag draaien namelijk.

Alvast bedankt!!!

En ja: ik heb de ontstekingsvolgorde 1 positie doorgeschoven met de klok mee.
Er zijn twee soorten mensen op de wereld, mensen die hun zinnen afmaken en mensen di......

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Gezocht: foto van 009 ontsteking op type 4 CJ

Bericht door fahtal » ma jan 23, 2012 9:21 am

Afbeelding

zo zat die op mijn blok wat ik gekocht heb. geen idee of dit klopt
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Robert Panobus
Gevorderde
Berichten: 506
Lid geworden op: do mei 03, 2007 10:59 am
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Breda

Re: Gezocht: foto van 009 ontsteking op type 4 CJ

Bericht door Robert Panobus » ma jan 23, 2012 9:42 am

Thanx. Dat is duidelijk. Ik heb 'm dus 180 graden gedraaid, om het oliekanaaltje van de ontsteking tegenover het kanaal in het blok te hebben.

Als je toevallig de ontsteking verwijdert: wil je voor mij eens kijken of de oliekanaaltjes tegen over elkaar zitten?

Als het oliekanaal niet tegenover die in het blok hoeft te zitten, kan ik de ontsteking ook "gewoon" monteren.
Er zijn twee soorten mensen op de wereld, mensen die hun zinnen afmaken en mensen di......

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Gezocht: foto van 009 ontsteking op type 4 CJ

Bericht door fahtal » ma jan 23, 2012 9:45 am

zoals ik zei. ik geef geengarantie zo heb ik hem ook maar ontvangen.. maar ik kan morgen avond wel even voor je kijken.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Gezocht: foto van 009 ontsteking op type 4 CJ

Bericht door blokkever » vr feb 17, 2012 16:08 pm

Een 009 heeft geen 2 graden naontsteking.
De twee graden naontsteking is, dacht ik alleen op type 1 motoren tussen 1964 en ergens eind 60-er of begin 70-er jaren toegepast.
Zowel mijn Kever als mijn bus ontsteking hebben deze verlating er niet op zitten bij de originele ontsteking.
Anders gewoon even testen met een stroboscoop.

Waarom heb je eigenlijk een 009 op je motor staan?
Ik zou, als je die nog hebt, de orginele ontsteking weer monteren of in ieder geval een waar ook vacüumvervroeging op zit en een vervroegingscurve zo dicht mogelijk bij origineel.

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: Gezocht: foto van 009 ontsteking op type 4 CJ

Bericht door gruns.lex » vr feb 17, 2012 18:18 pm

Toevallig een onderwerp waar ik al even over na aan het denken ben!!

Ik ga mijn projectmotor voorzien van 2 X dellorto 36
Er zit een onderdrukaansluiting op deze carbs (verwacht ik) en wil deze via een T-stukje verbinden met de originele onsteking.
Wat ik niet kan vinden is of deze onderdruk opbouw tijdens openen van de gasklep een ongeveer zelfde onderdruk verloop laat zien en dus de vacuumdoos op een zelfde wijze laat reageren als de originele solex opzet.
Met de Solex is er slechts 1 vacuum aansluiting welke aan de vacuumdoos wordt gekoppeld.

Of uberhaubt beide Dells moeten worden gekoppeld ofdat eentje ook simpelweg genoeg is?
Vaccum is vacuum en je telt deze niet op!!

In ieder geval wordt het never nooit een 009 aangezien je daar veel te weinig vervroeging mee krijgt tijdens acceleren
De totale vroeging is idd wel ook weer ca 20 graden en dus met 7,5 ongeveer de genoemde 28 graden MAAR deze maximale vervroeging is er weer veel te vroeg tov het toerental.

In vollast is het feitelijk geen probleem of je een 009 hebt maar wel tijdens elke acceleratie.

Ik zoek het verder uit maar als iemand mij kan vertellen of de Dell's een zelde onderdrukprofiel geeft dan de Solexen dan hoor ik dat graag :P

groet

Lex

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Gezocht: foto van 009 ontsteking op type 4 CJ

Bericht door blokkever » vr feb 17, 2012 20:43 pm

Het heeft niet zoveel met electra meer te maken maar er is op keversite een keer een discussie over geweest: Klik

Kort samen gevat komt het hier op neer:
Je kunt een vacüumvervroeger best werkend krijgen op een set dubbele carburateurs.
Alleen wel minder goed dan bij twee enkele carburateurs (1 gasklep per twee cilinders, en nog minder dan een enkele carburateurs (1 gasklep per 4 cilinders).
Het gemiddelde vacüum van een enkele carburateur is gewoon beter dan dan twee (dubbele) carburateurs.
De vier vacüumpoorte met elkaar verbinden wordt het vacüum niet beter van, maar wel stabieler.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Gezocht: foto van 009 ontsteking op type 4 CJ

Bericht door hanhoo » za feb 18, 2012 18:13 pm

Je kunt de vacuumdruk van 2 carbs niet bij elkaar optellen. Sterker nog, het gaat werken als een balansbuis in plaats van een vacuum. Wat je hoogstens kunt doen is de vacuum meten van 1 van de carburateurs. Dan kun je met een drukmeter doen. De waardes staan in de Bentley manual. Wat je ook kunt doen (als je geen meter hebt), is de verdeler op 1 carb aansluiten en met de strobo de vervroeging meten. Als die vlot en voldoende genoeg is, geen probleem. Anders moet je echt (en waarschijnlijk ook) uitwijken naar een andere verdeler. Ik heb op de typ3 een 123Ignition zitten en daar ben ik erg content mee, al zit er geen profiel in voor een type4 motor.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: Gezocht: foto van 009 ontsteking op type 4 CJ

Bericht door gruns.lex » za feb 18, 2012 19:02 pm

hanhoo schreef:Je kunt de vacuumdruk van 2 carbs niet bij elkaar optellen. Sterker nog, het gaat werken als een balansbuis in plaats van een vacuum. Wat je hoogstens kunt doen is de vacuum meten van 1 van de carburateurs. Dan kun je met een drukmeter doen. De waardes staan in de Bentley manual. Wat je ook kunt doen (als je geen meter hebt), is de verdeler op 1 carb aansluiten en met de strobo de vervroeging meten. Als die vlot en voldoende genoeg is, geen probleem. Anders moet je echt (en waarschijnlijk ook) uitwijken naar een andere verdeler. Ik heb op de typ3 een 123Ignition zitten en daar ben ik erg content mee, al zit er geen profiel in voor een type4 motor.


Ik ga met een vacuummeter een meting doen op de solex carb welke nu de vacuumvervroeger bediend.
Dit via een t=stukje in dit slangetje
gelijktijd het toerental verhogen en zien wat de vervroeging doet bij welke verandering van het vacuum.

Maar of de dellorto's het zelfde vacuum geeft boven de gasklep aansluiting als de Solex ????? thats the question.

Plaats reactie