Interval ruitenwisser maken, hoe?

Rolf
Actief Lid
Berichten: 159
Lid geworden op: di jun 06, 2006 16:28 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Oosterhout, NB
Contacteer:

Re: Interval ruitenwisser maken, hoe?

Bericht door Rolf » wo aug 01, 2012 15:44 pm

Ik heb een interval op onze t2b ruitenwisser. Onlangs deed 'ie het niet meer (de interval), nieuw relais (€ 12,-) besteld bij de palmboom en hij deed het weer. Als je schakelaar de schakeling (de klik naar beneden) al heeft, is het dan niet gewoon het plaatsen van het juiste relais? Zou het niet zo kunnen zijn dat je al bedraad bent, gezien de extra stand op je schakelaar, en dat er gewoon ooit een relais zonder interval is geplaatst door een vorige eigenaar?

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Interval ruitenwisser maken, hoe?

Bericht door Briebelbus » wo aug 01, 2012 16:48 pm

Zou goed kunnen.
In mijn bus zat er geen relais en geen extra stand. Deze was niet eens bedraad, vandaar dus mijn uitzoek werk en gehobby om het voor elkaar te maken ;)

Ben wel heel benieuwd wat voor relais er bij jou al in zat en hoe het een en ander bedraad zit ( dus hoe het origineel hoort te zijn. )

Mijn oplossing werkt iig zoals ik het in gedachten had.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

jan willem vk
Actief Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: ma mar 28, 2011 22:03 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Interval ruitenwisser maken, hoe?

Bericht door jan willem vk » do aug 02, 2012 13:01 pm

Hoi ik heb ook een interval stand op mijn ruitenwisser.
De bus is van 77 en heeft het denk ik als optie,al zie ik hem niet in mijn geboorte certificaat staan.
Wel heb ik het volgende vreemde,als ik de interval gebruik blijven mijn ruitenwis armen halverwege mijn raam stil staan??met het signaal bewegen gaat hij eerst het stuk naar beneden en dan weer omhoog het gehele raam langs.
En weer in rust halverwege het raam?
Als ik de interval dan weer uitschakel en de handle in ruststand zet gaan de armen een stukje naar beneden om dan in de normale stand te stoppen.
Denk niet dat het relais stuk is lijkt mij , anders wist hij helemaal niet?
Kan misschien wel het puls signaal zijn wat ontbreekt om op de normale stand te stoppen?

Jan willem

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Interval ruitenwisser maken, hoe?

Bericht door Briebelbus » do aug 02, 2012 13:07 pm

ik denk dat het te maken heeft met de ruststand van de ruitenwissers.
Op de motor zit een schakeling dat als de motor in rust stand staat daar nog steeds stroom loopt.

Dat zijn de aansluitingen 53 en 53e deze zijn doorverbonden in de ruststand.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

jan willem vk
Actief Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: ma mar 28, 2011 22:03 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Interval ruitenwisser maken, hoe?

Bericht door jan willem vk » vr aug 03, 2012 19:49 pm

Oke,maar houdt dit dan in dat daar geen spanning op staat?
Vind het vreemd dat hij wel met wissen een hele slag maakt en alleen met interval zo vreemd doet.

Jw

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Interval ruitenwisser maken, hoe?

Bericht door Briebelbus » vr aug 03, 2012 22:18 pm

Even denken hoe het zit zonder interval:

In stand 0 loopt er spanning van draad 53 (zwart ) naar draad 53e (groen/zwart ) dit is dus in rust. Eigenlijk is dat vreemd omdat de spanning binnen komt via de zwart/grijze draad (op de schakelaar heet die 53a en deze loopt parallel naar de motor.

In stand 1 loopt er spanning van de grijs/zwarte (53a) naar de zwarte (53)
In stand 2 loopt er spanning van grijs/zwarte (53a) naar de zwart/gele (53b)

Als ik de groen/zwarte draad los haal gaan bij mij de ruitenwissers niet meer terug naar de rust positie. De wissers blijven op het raam staan, vergelijkbaar met het afschakelen van het contact met de sleutel. In stand 1 en stand 2 blijft hij overigens gewoon door draaien.

Als ik nu de mijne in de interval positie zet en daarna weer terug naar 0 maken de wissers in veel gevallen nog een complete slag om terug te keren naar de rust positie (ook al staan ze al naar beneden )

Denk dat je als eerste je draden moet controleren op corrosie op de contacten, dan je relais eens doormeten en op werking controleren.

Op dit moment denk ik dat de motor niet stuk is.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

jan willem vk
Actief Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: ma mar 28, 2011 22:03 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Interval ruitenwisser maken, hoe?

Bericht door jan willem vk » za aug 04, 2012 10:57 am

Hoi Turbo,ik zal in de loop van deze week eens onder mijn dashboard duiken.
Denk zelf ook dat het met het relais heeft te maken bedrading en contact vlakken zijn wel ok.
Kom er nog op terug.
We hebben in Wolfsburg het geboorte certificaat van de bus opgehaald met alle dingen vermeld waar hij mee de fabriek verlaten heeft.
De versnellingsbak met sper, en de klapraaampjes staan hier op vermeld maar over de interval staat niets vermeld :roll: :roll:

Jan willem

Plaats reactie