huishoud accu

Gebruikersavatar
freddeblok
Luchtgekoeld
Berichten: 3476
Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Purmerend

huishoud accu

Bericht door freddeblok » ma okt 24, 2011 21:37 pm

Mede VCT2ers hulp gevraagd.
Wil graag een 2e accu bijplaatsen, en yep ik heb al een accu van 90 amp.
Maar nu komt het:
Wie kan en wil mij in Jip en Janneke taal uitleggen hoe het een en ander moet worden aangesloten. Mag met foto's en tekeningen.
Dat mag zowel via de dynamo of als dat kan via de bobine.
Wat ook wel makkelijk is wat moet ik daarvoor aanschaffen heb zoiets gelezen als een scheidingsrelais.

Wil graag een 2e accu bijplaatsen, en yep ik heb al een accu van 90 amp.

Fred

P.S
met de zoekfunctie veel gevonden maar niet echt voor mij te doen.
Op naar een lang en heet bus seizoen.

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: huishoud accu

Bericht door ko de fries » ma okt 24, 2011 23:38 pm

ik zou een voldoende zwaar relais nemen [120a of zoiets ]voldoende dikke draad 6 kwadraat of dikker
goed afzekeren 60a zekering in de geschakelde plus en het relais bekrachtigen vanaf het plus contact van de bobiene ,er zijn ook andere manieren voor waar de bekrachtigings plus van de dynamo d+ afkomt en die met een lamp begrensen .maar zelf prefereer ik de eerste methode
wil je gerust wel een paar uurtjes komen helpen
als je er geen haast mee heb

grtz ko :D
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
freddeblok
Luchtgekoeld
Berichten: 3476
Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Purmerend

Re: huishoud accu

Bericht door freddeblok » di okt 25, 2011 10:24 am

ko de fries schreef:ik zou een voldoende zwaar relais nemen [120a of zoiets ]voldoende dikke draad 6 kwadraat of dikker
goed afzekeren 60a zekering in de geschakelde plus en het relais bekrachtigen vanaf het plus contact van de bobiene ,er zijn ook andere manieren voor waar de bekrachtigings plus van de dynamo d+ afkomt en die met een lamp begrensen .maar zelf prefereer ik de eerste methode
wil je gerust wel een paar uurtjes komen helpen
als je er geen haast mee heb

grtz ko :D



Heb er zeker geen haast bij.

In ieder geval bedankt voor de aangeboden hulp ik neem contact met je op wat en waar ik het beste de genoemde spulletjes kan bestellen of kan kopen.

Fred
Op naar een lang en heet bus seizoen.

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3154
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: huishoud accu

Bericht door Wilfred » di okt 25, 2011 12:39 pm

Hey,

ik denk dat als Ko je wil helpen, je een goede hulp hebt en verdere info redelijk overbodig is. :mrgreen:

Maar wat scheidingsrelais betreft, ik heb deze relais en ben er erg over te spreken. Goedkoper vind je hem niet.

Verder is er al veel gesproken over een tweede accu plaatsen, dus klik hier
Take the planet and make it spin your way

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: huishoud accu

Bericht door gijsv » di okt 25, 2011 12:39 pm


Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: huishoud accu

Bericht door ko de fries » di okt 25, 2011 12:58 pm


dat is het schema wat ik het meeste gebruik , alleen plaats ik nog een zekering in de plus van de huishoud accu en 10 kwadraat vind ik een beetje aan de dikke kant grtz ko :D
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Drome
Actief Lid
Berichten: 333
Lid geworden op: ma okt 13, 2008 12:43 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Noordwijk aan zee
Contacteer:

Re: huishoud accu

Bericht door Drome » wo okt 26, 2011 11:06 am

mijn foto's op Flickr [url=http://www.flickr.com/photos/drome]klik hier[/url]

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: huishoud accu

Bericht door gijsv » wo okt 26, 2011 18:24 pm



Vind het allemaal wel heel licht, heb dit ook ooit besteld maar ligt nog op de plank ga dit nooit in mijn bus zetten, dit is zo weggesmolten als het spanningsverschil hoger wordt tussen beide accu's

Drome
Actief Lid
Berichten: 333
Lid geworden op: ma okt 13, 2008 12:43 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Noordwijk aan zee
Contacteer:

Re: huishoud accu

Bericht door Drome » wo okt 26, 2011 18:45 pm

gijsv schreef:


Vind het allemaal wel heel licht, heb dit ook ooit besteld maar ligt nog op de plank ga dit nooit in mijn bus zetten, dit is zo weggesmolten als het spanningsverschil hoger wordt tussen beide accu's


bij mij zit het er al 2 jaar in, heb er nog geen problemen mee gehad!
mijn foto's op Flickr [url=http://www.flickr.com/photos/drome]klik hier[/url]

jan willem vk
Actief Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: ma mar 28, 2011 22:03 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: huishoud accu

Bericht door jan willem vk » wo okt 26, 2011 19:17 pm

Die van JK is zo te zien aan het plaatje alleen om je 2e accu aan te sluiten.
Ik zie geen relais, en vind de prijs ook aan de lage kant.



Jan willem

Gebruikersavatar
Sjupergrover
Actief Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: di jul 26, 2011 13:31 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Under the carport
Contacteer:

Re: huishoud accu

Bericht door Sjupergrover » di nov 01, 2011 11:32 am

Goedemorgen,
Ik lees al een tijdje mee omdat ik ook een tweede accu in mijn net aangeschafte T2b ga monteren. Er wordt geadviseerd om tussen de dikke stroomdraad van je startaccu naar je huishoudaccu een zware zekering op te nemen. Maakt het uit waar je deze zekering monteert, dus of bij de startaccu of bij de huishoudaccu?
Hello, aai drijf ee vokswegen tie toe bie

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3154
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: huishoud accu

Bericht door Wilfred » di nov 01, 2011 13:15 pm

Sjupergrover schreef:Goedemorgen,
Ik lees al een tijdje mee omdat ik ook een tweede accu in mijn net aangeschafte T2b ga monteren. Er wordt geadviseerd om tussen de dikke stroomdraad van je startaccu naar je huishoudaccu een zware zekering op te nemen. Maakt het uit waar je deze zekering monteert, dus of bij de startaccu of bij de huishoudaccu?


Nee.

Wat je wel moet doen denk ik, is in diezelfde kabel een gloeilamp monteren. Gewoon zo 1 uit je koplampen. Deze werkt als soort begrenzer.

Eerst had ik een systeem zonder deze lamp, en telkens knapte mijn zekering tussen de start en huishoud accu. Op een gegeven moment durfde ik geen zwaardere zekering te monteren. Toen heb ik de gloeilamp opgenomen in de draad, en nu is een zekering van 8 ampere al voldoende.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Sjupergrover
Actief Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: di jul 26, 2011 13:31 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Under the carport
Contacteer:

Re: huishoud accu

Bericht door Sjupergrover » di nov 08, 2011 14:55 pm

Brandt deze lamp dan tijdens het rijden continue in de motorruimte?
Hello, aai drijf ee vokswegen tie toe bie

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3154
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: huishoud accu

Bericht door Wilfred » di nov 08, 2011 18:00 pm

Sjupergrover schreef:Brandt deze lamp dan tijdens het rijden continue in de motorruimte?


Ja, tenzij je hem op een andere locatie monteerd :D


Hoe voller de huishoudaccu, hoe minder fel ie brandt.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: huishoud accu

Bericht door hanhoo » di nov 08, 2011 18:07 pm

Wilfred schreef:
Sjupergrover schreef:Brandt deze lamp dan tijdens het rijden continue in de motorruimte?


Ja, tenzij je hem op een andere locatie monteerd :D


Hoe voller de huishoudaccu, hoe minder fel ie brandt.


Niet helemaal juist. Hij fungeert als stroombegrenzer tussen de huishoud accu en de startaccu zodra het relais kortgesloten is. Dit voorkomt een te grote stroom als de huishoudaccu helemaal leeg is en de startaccu vol (waardoor bedrading en relais smelt).

Is de huishoudaccu leeg? Dan brand hij fel. Is de accu net zo vol geladen als de startaccu, is hij (bijna) uit.

Het mooie van een lamp is dat de weerstand groter wordt naar mate hij feller gaat branden. Een vaste weerstand zou er voor zorgen dat je accu nooit vol krijgt, een lamp dus niet. En het is extra veilig.

Hier zit overigens ook het risico: de meesten starten met twee bijna volle accu's. Dan is er niks aan de hand. Totdat je een keertje hebt staan wildkamperen en je hebt de hele huishoudaccu leeg getrokken. Starten en ineens sluit het relais kort en gaat er een ENORME stroom lopen tussen de startaccu en de huishoudaccu. De bedrading en/of relais smelt, mogelijk brand.

Daar sta je dan. Met brand in de motorruimte, in the middle of nowhere, met je 1kg blussertje en geen bereik op je mobiel.

Het kan lang goed gaan, tot het een keer fout gaat.

Mijn devies zou drie opties zijn:

1. Koop een geregeld scheidingscircuit uit de moderne camper of maritieme techniek , OF:
2. Maak een schakeling met een variabele begrenzer zelf (met een lamp dus), OF:
3. Vergeet twee accu's. Plaats een Optima Yellow Top accu in plaats van de standaard accu. 80% meer capaciteit en geschikt voor zowel tractie als langzaam- en diepontlading.

Wat je ook doet: beheers de stroom tussen de beide accu's en zorg dat het relais pas schakelt bij voldoende boordspanning (anders is de startaccu al leeg voordat je gestart bent).

En het belangrijkste: pruts niet met elektra als je niet zeker weet dat je weet wat je doet en dat het veilig is. Jij, en je dierbare familie, slaapt verdorie in dat ding.

Ik spreek uit ervaring. Ik kocht mijn bus met gesmolten relais en bedrading en de huishoudaccu alweer verwijderd. (en nog heel veel levensgevaarlijk ander elektra prutswerk!
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie