huishoud accu
- freddeblok
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3476
- Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Purmerend
huishoud accu
Mede VCT2ers hulp gevraagd.
Wil graag een 2e accu bijplaatsen, en yep ik heb al een accu van 90 amp.
Maar nu komt het:
Wie kan en wil mij in Jip en Janneke taal uitleggen hoe het een en ander moet worden aangesloten. Mag met foto's en tekeningen.
Dat mag zowel via de dynamo of als dat kan via de bobine.
Wat ook wel makkelijk is wat moet ik daarvoor aanschaffen heb zoiets gelezen als een scheidingsrelais.
Wil graag een 2e accu bijplaatsen, en yep ik heb al een accu van 90 amp.
Fred
P.S
met de zoekfunctie veel gevonden maar niet echt voor mij te doen.
Wil graag een 2e accu bijplaatsen, en yep ik heb al een accu van 90 amp.
Maar nu komt het:
Wie kan en wil mij in Jip en Janneke taal uitleggen hoe het een en ander moet worden aangesloten. Mag met foto's en tekeningen.
Dat mag zowel via de dynamo of als dat kan via de bobine.
Wat ook wel makkelijk is wat moet ik daarvoor aanschaffen heb zoiets gelezen als een scheidingsrelais.
Wil graag een 2e accu bijplaatsen, en yep ik heb al een accu van 90 amp.
Fred
P.S
met de zoekfunctie veel gevonden maar niet echt voor mij te doen.
Op naar een lang en heet bus seizoen.
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam
Re: huishoud accu
ik zou een voldoende zwaar relais nemen [120a of zoiets ]voldoende dikke draad 6 kwadraat of dikker
goed afzekeren 60a zekering in de geschakelde plus en het relais bekrachtigen vanaf het plus contact van de bobiene ,er zijn ook andere manieren voor waar de bekrachtigings plus van de dynamo d+ afkomt en die met een lamp begrensen .maar zelf prefereer ik de eerste methode
wil je gerust wel een paar uurtjes komen helpen
als je er geen haast mee heb
grtz ko
goed afzekeren 60a zekering in de geschakelde plus en het relais bekrachtigen vanaf het plus contact van de bobiene ,er zijn ook andere manieren voor waar de bekrachtigings plus van de dynamo d+ afkomt en die met een lamp begrensen .maar zelf prefereer ik de eerste methode
wil je gerust wel een paar uurtjes komen helpen
als je er geen haast mee heb
grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it
- freddeblok
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3476
- Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Purmerend
Re: huishoud accu
ko de fries schreef:ik zou een voldoende zwaar relais nemen [120a of zoiets ]voldoende dikke draad 6 kwadraat of dikker
goed afzekeren 60a zekering in de geschakelde plus en het relais bekrachtigen vanaf het plus contact van de bobiene ,er zijn ook andere manieren voor waar de bekrachtigings plus van de dynamo d+ afkomt en die met een lamp begrensen .maar zelf prefereer ik de eerste methode
wil je gerust wel een paar uurtjes komen helpen
als je er geen haast mee heb
grtz ko
Heb er zeker geen haast bij.
In ieder geval bedankt voor de aangeboden hulp ik neem contact met je op wat en waar ik het beste de genoemde spulletjes kan bestellen of kan kopen.
Fred
Op naar een lang en heet bus seizoen.
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3155
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: huishoud accu
Hey,
ik denk dat als Ko je wil helpen, je een goede hulp hebt en verdere info redelijk overbodig is.
Maar wat scheidingsrelais betreft, ik heb deze relais en ben er erg over te spreken. Goedkoper vind je hem niet.
Verder is er al veel gesproken over een tweede accu plaatsen, dus klik hier
ik denk dat als Ko je wil helpen, je een goede hulp hebt en verdere info redelijk overbodig is.
Maar wat scheidingsrelais betreft, ik heb deze relais en ben er erg over te spreken. Goedkoper vind je hem niet.
Verder is er al veel gesproken over een tweede accu plaatsen, dus klik hier
Take the planet and make it spin your way
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam
Re: huishoud accu
dat is het schema wat ik het meeste gebruik , alleen plaats ik nog een zekering in de plus van de huishoud accu en 10 kwadraat vind ik een beetje aan de dikke kant grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it
-
- Actief Lid
- Berichten: 333
- Lid geworden op: ma okt 13, 2008 12:43 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Noordwijk aan zee
- Contacteer:
Re: huishoud accu
Bij JK hebben ze ook een aardig setje!
http://www.justkampers.com/shop/leisure-battery-complete-wiring-kit-j15328.html
http://www.justkampers.com/shop/leisure-battery-complete-wiring-kit-j15328.html
mijn foto's op Flickr [url=http://www.flickr.com/photos/drome]klik hier[/url]
Re: huishoud accu
Drome schreef:Bij JK hebben ze ook een aardig setje!
http://www.justkampers.com/shop/leisure-battery-complete-wiring-kit-j15328.html
Vind het allemaal wel heel licht, heb dit ook ooit besteld maar ligt nog op de plank ga dit nooit in mijn bus zetten, dit is zo weggesmolten als het spanningsverschil hoger wordt tussen beide accu's
-
- Actief Lid
- Berichten: 333
- Lid geworden op: ma okt 13, 2008 12:43 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Noordwijk aan zee
- Contacteer:
Re: huishoud accu
gijsv schreef:Drome schreef:Bij JK hebben ze ook een aardig setje!
http://www.justkampers.com/shop/leisure-battery-complete-wiring-kit-j15328.html
Vind het allemaal wel heel licht, heb dit ook ooit besteld maar ligt nog op de plank ga dit nooit in mijn bus zetten, dit is zo weggesmolten als het spanningsverschil hoger wordt tussen beide accu's
bij mij zit het er al 2 jaar in, heb er nog geen problemen mee gehad!
mijn foto's op Flickr [url=http://www.flickr.com/photos/drome]klik hier[/url]
-
- Actief Lid
- Berichten: 220
- Lid geworden op: ma mar 28, 2011 22:03 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: huishoud accu
Die van JK is zo te zien aan het plaatje alleen om je 2e accu aan te sluiten.
Ik zie geen relais, en vind de prijs ook aan de lage kant.
Jan willem
Ik zie geen relais, en vind de prijs ook aan de lage kant.
Jan willem
- Sjupergrover
- Actief Lid
- Berichten: 298
- Lid geworden op: di jul 26, 2011 13:31 pm
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Under the carport
- Contacteer:
Re: huishoud accu
Goedemorgen,
Ik lees al een tijdje mee omdat ik ook een tweede accu in mijn net aangeschafte T2b ga monteren. Er wordt geadviseerd om tussen de dikke stroomdraad van je startaccu naar je huishoudaccu een zware zekering op te nemen. Maakt het uit waar je deze zekering monteert, dus of bij de startaccu of bij de huishoudaccu?
Ik lees al een tijdje mee omdat ik ook een tweede accu in mijn net aangeschafte T2b ga monteren. Er wordt geadviseerd om tussen de dikke stroomdraad van je startaccu naar je huishoudaccu een zware zekering op te nemen. Maakt het uit waar je deze zekering monteert, dus of bij de startaccu of bij de huishoudaccu?
Hello, aai drijf ee vokswegen tie toe bie
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3155
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: huishoud accu
Sjupergrover schreef:Goedemorgen,
Ik lees al een tijdje mee omdat ik ook een tweede accu in mijn net aangeschafte T2b ga monteren. Er wordt geadviseerd om tussen de dikke stroomdraad van je startaccu naar je huishoudaccu een zware zekering op te nemen. Maakt het uit waar je deze zekering monteert, dus of bij de startaccu of bij de huishoudaccu?
Nee.
Wat je wel moet doen denk ik, is in diezelfde kabel een gloeilamp monteren. Gewoon zo 1 uit je koplampen. Deze werkt als soort begrenzer.
Eerst had ik een systeem zonder deze lamp, en telkens knapte mijn zekering tussen de start en huishoud accu. Op een gegeven moment durfde ik geen zwaardere zekering te monteren. Toen heb ik de gloeilamp opgenomen in de draad, en nu is een zekering van 8 ampere al voldoende.
Take the planet and make it spin your way
- Sjupergrover
- Actief Lid
- Berichten: 298
- Lid geworden op: di jul 26, 2011 13:31 pm
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Under the carport
- Contacteer:
Re: huishoud accu
Brandt deze lamp dan tijdens het rijden continue in de motorruimte?
Hello, aai drijf ee vokswegen tie toe bie
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3155
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: huishoud accu
Sjupergrover schreef:Brandt deze lamp dan tijdens het rijden continue in de motorruimte?
Ja, tenzij je hem op een andere locatie monteerd
Hoe voller de huishoudaccu, hoe minder fel ie brandt.
Take the planet and make it spin your way
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: huishoud accu
Wilfred schreef:Sjupergrover schreef:Brandt deze lamp dan tijdens het rijden continue in de motorruimte?
Ja, tenzij je hem op een andere locatie monteerd
Hoe voller de huishoudaccu, hoe minder fel ie brandt.
Niet helemaal juist. Hij fungeert als stroombegrenzer tussen de huishoud accu en de startaccu zodra het relais kortgesloten is. Dit voorkomt een te grote stroom als de huishoudaccu helemaal leeg is en de startaccu vol (waardoor bedrading en relais smelt).
Is de huishoudaccu leeg? Dan brand hij fel. Is de accu net zo vol geladen als de startaccu, is hij (bijna) uit.
Het mooie van een lamp is dat de weerstand groter wordt naar mate hij feller gaat branden. Een vaste weerstand zou er voor zorgen dat je accu nooit vol krijgt, een lamp dus niet. En het is extra veilig.
Hier zit overigens ook het risico: de meesten starten met twee bijna volle accu's. Dan is er niks aan de hand. Totdat je een keertje hebt staan wildkamperen en je hebt de hele huishoudaccu leeg getrokken. Starten en ineens sluit het relais kort en gaat er een ENORME stroom lopen tussen de startaccu en de huishoudaccu. De bedrading en/of relais smelt, mogelijk brand.
Daar sta je dan. Met brand in de motorruimte, in the middle of nowhere, met je 1kg blussertje en geen bereik op je mobiel.
Het kan lang goed gaan, tot het een keer fout gaat.
Mijn devies zou drie opties zijn:
1. Koop een geregeld scheidingscircuit uit de moderne camper of maritieme techniek , OF:
2. Maak een schakeling met een variabele begrenzer zelf (met een lamp dus), OF:
3. Vergeet twee accu's. Plaats een Optima Yellow Top accu in plaats van de standaard accu. 80% meer capaciteit en geschikt voor zowel tractie als langzaam- en diepontlading.
Wat je ook doet: beheers de stroom tussen de beide accu's en zorg dat het relais pas schakelt bij voldoende boordspanning (anders is de startaccu al leeg voordat je gestart bent).
En het belangrijkste: pruts niet met elektra als je niet zeker weet dat je weet wat je doet en dat het veilig is. Jij, en je dierbare familie, slaapt verdorie in dat ding.
Ik spreek uit ervaring. Ik kocht mijn bus met gesmolten relais en bedrading en de huishoudaccu alweer verwijderd. (en nog heel veel levensgevaarlijk ander elektra prutswerk!
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"