Mijn bus laat lopend een voltage zien van nog geen 13 volt. Bij lampen aan en zeker met knipperlicht erbij gaat het voltagelampje ook (iets) branden. Er moet iets mis zijn lijkt me. De polen van de startmotor en accu zijn schoon en goed ingevet. De accu is nieuw.
Het gaat om een 2.0 injectie met wisselstroom dynamo. De dynamo's daarvan zijn niet de goedkoopste, dus voordat ik het vervang wil ik zeker hebben dat het niets anders is, zoals de spanningsregelaar.
Welke stappen kan ik nemen om alles te checken en uit te sluiten?
Laag voltage
-
- Luchtgekoeld
- Bouwjaar Bus: 1969
Re: Laag voltage
Borstels vervangen lijkt mij dan de eerst mogelijke oplossing en ook het goedkoopste.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Actief Lid
- Bouwjaar Bus: 1977
ik zou de dynamo er even uithalen en na laten meten. dan weet je wat er mis mee is.
-
- Luchtgekoeld
- Bouwjaar Bus: 1969
borstels nakijken is een kwestie van een paar minuten dan weet je het , uitbouwen ben je zo een half uur of langer mee bezig.
Geduld is een schone zaak
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Bouwjaar Bus: 1971
Uithalen zou ik denk niet snel doen. Je meet tenslotte het makkelijkste als de motor aan staar. Zoals werd gezegd begin met de koolborstels en een massa check. Dan eventueel de spanningsregelaar. Hoofd kabel al gecheckt of door heen rommel op zit? (Bij je startmotor)
zij die vielen zijn gevallen