Ctek druppellader in storing door koelkast

Jeroen
Nieuweling
Berichten: 21
Lid geworden op: za jul 04, 2020 21:34 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Ctek druppellader in storing door koelkast

Bericht door Jeroen » za jun 03, 2023 20:58 pm

Wellicht heeft één van jullie hier ervaring mee: in onze VW t2 camper met Berlin indeling zit nog de originele koelkast, werkend op 12V. Deze zit aangesloten op een 12V huishoudaccu van 60AH. De accu wordt dmv een Ctek mxs 7.0 bijgeladen wanneer we op de camping aangesloten zijn op de 220V. Dit heeft het altijd zonder problemen gedaan, echter schiet de Ctek nu telkens in storing. Zowel de accu als de ctek zijn vorig jaar vervangen.

Mogelijk dat het laadproces op de camping is onderbroken door een kortstondige storing, aangezien de buren ook een probleem hebben gehad. Echter blijft onze Ctek in storing gaan als de koelkast enige tijd aanstaat. Wanneer ik de boel reset, de ctek even loskoppel en weer verbindt laadt hij de accu weer bij. Als we de koelkast aanzetten, gaat de ctek na een aantal uren weer in storing en trekt de koelkast de accu leeg.

Wanneer we de koelkast uitlaten gaat het goed. Het enige dat dan nog op de 12V werkt is het waterkraantje. Het probleem zou dus in de koelkast moeten zitten.

De zekeringen zijn in orde. De aansluitingen op de accupolen ook.

Wellicht komt iemand het probleem bekend voor?

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Ctek druppellader in storing door koelkast

Bericht door Thijs84 » zo jun 04, 2023 10:41 am

Een oude 12v koelkast trek heel veel stroom. Denk dat als deze aanslaat er een te hoge stroom wordt gevraagd waardoor je lader in storing gaat. Beter is dan een lader met een hogere ampere. Bijvoorbeeld mxs10 of een victron.
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Ctek druppellader in storing door koelkast

Bericht door blokkever » zo jun 04, 2023 14:20 pm

Eens met Thijs.
Maar zit er in jouw bus geen aparte voeding voor de koelkast die op walstroom werkt? In mijn bus zat die wel, alleen werkt die wel op 110 Volt omdat mijn bus is geïmporteerd uit Californië.
Maar een andere 12V voeding om de koelkast direct op walstroom te laten werken op de camping is wel een goed idee denk ik, daarmee spaar je ook de accu.

Jeroen
Nieuweling
Berichten: 21
Lid geworden op: za jul 04, 2020 21:34 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Ctek druppellader in storing door koelkast

Bericht door Jeroen » zo jun 04, 2023 18:09 pm

Er zit geen aparte voeding voor de koelkast in onze bus op walstroom. Het gekke is dat het altijd prima heeft gewerkt met de mxs 7.0, lees enkele jaren. dus eigenlijk zou het voldoende moeten zijn, ook qua ampere. Overigens heb ik een startaccu en aparte ‘kampeer’accu.

Na een tip heb ik nog wel het massapunt wat opgeschuurd ivm mogelijke corrosie, hopelijk werkt dat.

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Ctek druppellader in storing door koelkast

Bericht door Briebelbus » ma jun 05, 2023 12:15 pm

wat voor soort koelkast/box heb je dan eigenlijk? aan de hand daarvan kunnen we eens rekenen of de lader wel toereikend is.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Jeroen
Nieuweling
Berichten: 21
Lid geworden op: za jul 04, 2020 21:34 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Ctek druppellader in storing door koelkast

Bericht door Jeroen » ma jun 05, 2023 15:34 pm

Een foto zegt meer..

De combinatie heeft het overigens altijd goed gedaan.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Ctek druppellader in storing door koelkast

Bericht door Briebelbus » ma jun 05, 2023 16:46 pm

ik zit even te rekenen en te vergelijken met wat ik vind over de lader.
deze koelkast trekt 5,4A
de lader kan leveren 7A (zowel opladen als voeding)

Opzich zou dat dus krap aan voldoende zijn om de koelkast aan te houden op netspanning.
Er blijft dan ongeveer 1A over om de accu te laden.

Als jouw accu redelijk ontladen is dan ben ik bang dat je teveel vermogen van de lader vraag als je ook de koelkast aan hebt staan.
Ik heb in het verleden een vergelijkbare setup gehad. Daarmee kreeg ik de huishoud accu niet vol als ik de koelkast tijdens het rijden aan had staan en daarna op de camping de lader aan had.

Nu heb ik er een 25a lader/voeding inzitten en als ik op de camping kwam en hem dan inschakelde begon hij altijd flink te brullen als de accu werd geladen en als de accu weer lading kreeg dan stopte dat.

gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Ctek druppellader in storing door koelkast

Bericht door Thijs84 » ma jun 05, 2023 21:14 pm

5.4 ampere is een hoop.. maar aan de walstroom prima als hij koud wordt. Denk dat de startspanning hoger is. Als hij inslaat (dus start met draaien) er wat ah bij komt.
Laatst een victron in mn handen gehad. Dat zal er wel op werken. 25ah laadspanning.
Maar goed. Ik ben niet erg enthousiast van 12v abosbtie koelkasten.. verbruikt een hoop stroom en tijdens het rijden heb je een probleem om je accu vol te krijgen.
Compressor koelkast zou een mooi investering zijn
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Ctek druppellader in storing door koelkast

Bericht door Briebelbus » ma jun 05, 2023 22:06 pm

Eens, ik ga mijne ombouwen, daarmee zakt het opgenomem vermogen van 5,4a naar 0,6 - 2,8a op basis van de thermostaat
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Ctek druppellader in storing door koelkast

Bericht door Thijs84 » ma jun 05, 2023 22:35 pm

Briebelbus schreef:Eens, ik ga mijne ombouwen, daarmee zakt het opgenomem vermogen van 5,4a naar 0,6 - 2,8a op basis van de thermostaat
Als voorbeeld. Mijn compressor koelkast 80 liter (dus groot) draait 4 dagen op een 125 ah amg accu. Hierbij blijft de koelkast 6 graden en de vriezer -20 graden. Verbruikt is nihil. Denk dat ik langer kan staan maar nooit getest.
Meer als 5ah per uur is killing voor je accu denk. Ook als je hem bij laad..
Als je altijd op een camping staat is jou koelkast prima mits hij goed koud wordt. Maar dan moet je denk een wat hefterige lader nemen, ook omdat je ander je gel accu (ook niet goedkoop) sloopt.
zij die vielen zijn gevallen

Jeroen
Nieuweling
Berichten: 21
Lid geworden op: za jul 04, 2020 21:34 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Ctek druppellader in storing door koelkast

Bericht door Jeroen » di jun 06, 2023 18:14 pm

Bedankt voor de tips en ik lees genoeg interessante alternatieven qua laders. Blijf het wel vreemd vinden dat de setup het voorheen goed deed, maar wellicht is dit gewoon de consequentie van een ‘te lichte’ setup. En heb ik in korte tijd gewoon pech met de ctek.

Het vervangen van de koelkast blijft zeker een optie, origineel is leuk maar het moet wel blijven werken tijdens de vakanties. Denk ook dat ik er verstandig aan doe om de koelkast tijdens het rijden uit te zetten als ik dit zo lees.

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Ctek druppellader in storing door koelkast

Bericht door Briebelbus » wo jun 07, 2023 9:08 am

ik weet niet wat voor bus jij heb, maar ik heb een Berlin met een koelbox en ga die ombouwen met deze unit:

Afbeelding

https://www.georgekniest.nl/artikel/303 ... liter.html

Er zijn hier op het forum meerdere mensen die dit al succesvol gedaan hebben, dus daarom ga ik er ook voor.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Jeroen
Nieuweling
Berichten: 21
Lid geworden op: za jul 04, 2020 21:34 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Ctek druppellader in storing door koelkast

Bericht door Jeroen » do jun 15, 2023 12:39 pm

Ja altijd nog een optie maar de koelkast doet het vooralsnog prima. Wellicht voor de toekomst.

Voor nu lijkt het probleem ergens in de bedrading ofzo te zitten of wat briebelbus aangeeft een te lage capaciteit van de druppellader. (Maar waarom deed deze opzet het de afgelopen jaren dan wel goed, vraag ik mij dan wel af)

Voor nu: De koelkast kan het een hele dag en soms twee dagen prima doen en opeens valt de ctek weer in storing. Koelkast uit. Stekker van de druppellader even ontkoppelen en opnieuw koppelen en eea doet het weer.
Koelkast koelt verder goed.

Jeroen
Nieuweling
Berichten: 21
Lid geworden op: za jul 04, 2020 21:34 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Ctek druppellader in storing door koelkast

Bericht door Jeroen » do jun 15, 2023 12:40 pm

Overigens zet ik na een storing de koelkast wel even uit zodat deze niet meteen capaciteit vraagt van de accu.

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Ctek druppellader in storing door koelkast

Bericht door transporterT2 » vr jun 23, 2023 10:04 am

Kan het zo zijn dat er in de koelkast toch na 40 jaar plus iets niet goed meer werkt?
Hij pompt het koelmiddel rond en kan het niet zo zijn dat de motor soms iets teveel vermogen gaat trekken?
Ouderdom komt met de gebreken zullen we maar zeggen.
Misschien eens met een ampere tang gaan meten?

Plaats reactie