Handrem lamp

Plaats reactie
lord Jazz
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: ma sep 05, 2022 13:40 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Handrem lamp

Bericht door lord Jazz » ma jan 23, 2023 21:06 pm

Dag T-ers,

Dit is mijn eerste post en ik verwacht dat het niet mijn laatste zal zijn. Sinds deze zomer ben ik bezitter van een Amerikaanse T2a Westfalia van 1970. Nu enkele maanden later is de bus een leeg karkas en hangt het varkentje aan het spit om gewassen te worden. Ruimte waar ik eraan kan werken en stallen was slecht vinden. Ik heb hem nu gestald bij mijn 75 jarige vader die zijn tweede jeugd herleefd en helemaal in zijn element is met zijn lasapparaat wat stof stond te vangen. Dat ik de bus daar gestald heb was ook wel een beetje met voorbedachte rade. Hij heeft al eens een kevertje volledige gestript en weer in elkaar gezet dus wist ik wel dat het bloed kruipt waar het niet gaan kan. We zijn nu samen een nieuw verhaal aan het schrijven in het boek de herinneringen. Tot zo ver mijn introductie. De bus staat op ca. 20 km van mij huis dus neem ik klussen mee naar huis die ik daar kan doen doordeweeks terwijl mijn vader stiekem zijn las klussen aan de bus voortzet. Hij noemt het zijn "huiswerk" dat hij van mij opgedragen krijgt. Als ik hem doordeweeks app dan vraagt mijn moeder aan hem of de "baas" appt. Maar dat terzijde. Ik heb mijn cockpit mee naar huis genomen. Daar zit een lampje in van de handrem. Het rode lensje kan je indrukken en er zit een veer om. Echter blijft het niet in zijn behuizing zitten. Ik heb het internet af lopen speuren en kan niet vinden of er iets kapot is aan het geheel. Heeft er iemand kijk op wat er mis zou kunnen zijn met het lampje en wat is de functie van het indrukken ervan?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Davy_B.
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di okt 19, 2021 18:04 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Handrem lamp

Bericht door Davy_B. » ma jan 23, 2023 22:56 pm

Ik dacht dat indrukken ervan een test is van de werking van het systeem! (De mijne heeft bijvoorbeeld een vast lampje) Correct me als het niet juist is! 😉 Dacht wel dat dit lampje enkel brandt als de druk wegvalt op het circuit en niet met de handrem werkt. Zou nog eens moeten nalezen...

lord Jazz
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: ma sep 05, 2022 13:40 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Handrem lamp

Bericht door lord Jazz » di jan 24, 2023 21:18 pm

@Davy_B, je hebt gelijkt wat betreft het indrukken van het knopje. Dat is om de werking van het lampje te controleren. En het is inderdaad een waarschuwingslampje. Als je remt en het lampje gaat branden dan is er iets met het voor of achter remsysteem. Ben ik alleen nog benieuwd waarom het rode dopje niet in de houder blijft zitten.

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 2057
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Re: Handrem lamp

Bericht door eelke » wo jan 25, 2023 19:54 pm

Is het geen bajonet sluiting? Erin en dan kwart slag draaien?
hoe???

lord Jazz
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: ma sep 05, 2022 13:40 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Handrem lamp

Bericht door lord Jazz » do jan 26, 2023 19:45 pm

Ik denk dat er aan het lensje 4 nokjes hebben gezeten die zijn afgebroken. In het zwarte gedeelte waar het lensje ingaat zitten 4 uitsparingen waar die nokjes dan invielen. Ik heb online gezocht naar het onderdeel maar het onderdeel nummer wat ik heb is niet makkelijk te vinden. Wat ik tot op heden heb kunnen vinden zou er voor een bus met bouwjaar 70 een B op de lens moeten staan.
Afbeelding

Afbeelding



Afbeelding

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Handrem lamp

Bericht door blokkever » vr jan 27, 2023 19:01 pm

Die in mijn bus ('77er) heeft wel een B er in staan, ik kan het lensje niet indrukken.
Hij heeft ook een dubbele functie het is naast een waarschuwingslampje voor een defect in één van de remcircuits ook een waarschuwingslampje voor de handrem.
Als ik het mij goed herinner moet het lensje van achteren gemonteerd worden, net als het lampje.Afbeelding
Dit topic op thesamba.com geeft wel duidelijkheid denk ik: https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt ... ?p=7306256

Plaats reactie