aanschaf 123 ontsteking

Plaats reactie
Ray_69_earlybay
Nieuweling
Berichten: 7
Lid geworden op: vr sep 30, 2022 10:56 am
Bouwjaar Bus: 1969

aanschaf 123 ontsteking

Bericht door Ray_69_earlybay » wo okt 05, 2022 19:45 pm

Hallo,

Ik zou graag om "problemen" in de toekomst te voorkomen een 123 ontsteking willen installeren.
Alleen waar moet ik beginnen? 🙄

In onze t2 zit een 1600 dubbelpoorts type 1 motor
Maar als ik op Paruzzi kijk zie ik verschillende soorten zoals met vacuum, zonder vacuum en verschillende prijsklasses.

En dan vraag ik me ook af of dat ik dit zelf kan installeren of misschien toch maar laten doen.

Kan iemand mij hierin adviseren?

Groeten Raymond

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2590
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: aanschaf 123 ontsteking

Bericht door blokkever » do okt 06, 2022 9:47 am

Je hebt sowieso een met vacuüm nodig.
Daarnaast kun je nog kiezen uit een variant met een aantal standaard curves wat voor een redelijk standaard motor prima is.
Als je van plan bent om wat rigoureuzer te gaan tunen dan kun je het beste voor de 123tune of 123tune+ kiezen.
Voordeel van de tune+ is dat je deze kunt programmeren en monitoren via bluetooth met een app
Voordeel van de tune ( zonder +) is dat deze twee curves heeft waar je tussen kunt switchen, ideaal als je met verschillende brandstoffen rijdt, bijvoorbeeld voor LPG.
Om die laatste reden heb ik de 123 tune in mijn bus op een type 4 met L-jetronic injectie en LPG- injectie.

Gebruikersavatar
DasBus
Beginner
Berichten: 66
Lid geworden op: ma aug 17, 2009 19:45 pm
Locatie: Haarlem

Re: aanschaf 123 ontsteking

Bericht door DasBus » do okt 06, 2022 10:07 am

Ik heb er net 1 geïnstalleerd (standaard met vacuüm) en ben er super blij mee…motor loopt echt erg goed. Je moet waarschijnlijk ook de bobine vervangen. Ik heb een CJ 2.0 en gebruik gewoon de standaard curve (setting 0) en dat is voor mij prima. Ik zou persoonlijk niet echt snel voor de geavanceerde versies gaan tenzij je het echt leuk vindt om er mee te spelen of iets bijzonders hebt draaien.

Installatie is niet moeilijk. Zeker als je ervaring hebt met afstellen van de timing in het verleden is het goed te doen: motor op OT zetten, oude verwijderen en nieuwe erin. Let erop dat de rubber ring goed zit en de boel afsluit. Als alles gewoon hetzelfde staat als wat je eruit gehaald hebt qua oriëntatie vd rotor ben je een heel end. Daarna draaien tot het lampje brand (tegen de klok in) en terug tot hij net uit is. Verder fijnafstellen met de stroboscoop. Je bent echt max een uurtje bezig en het is dankbaar werk.

Ray_69_earlybay
Nieuweling
Berichten: 7
Lid geworden op: vr sep 30, 2022 10:56 am
Bouwjaar Bus: 1969

Re: aanschaf 123 ontsteking

Bericht door Ray_69_earlybay » do okt 06, 2022 11:16 am

Bedankt voor de tips.
Ik weet nu welke soort ik nodig heb.

Zelf heb ik nog nooit de ontsteking afgesteld. ben altijd bang dat dat ik het sloop.
Maar ik heb genoeg boeken en natuurlijk dit forum dus het zal me wel gaan lukken.
Ook zal ik een stroboscoop aan moeten schaffen. maar die zijn niet heel duur zie ik.

Ik ga er een nachtje over slapen!

Gebruikersavatar
DasBus
Beginner
Berichten: 66
Lid geworden op: ma aug 17, 2009 19:45 pm
Locatie: Haarlem

Re: aanschaf 123 ontsteking

Bericht door DasBus » do okt 06, 2022 11:44 am

Ik heb bijma alles van YouTube geleerd….aanrader. Als je mijn stroboscoop wilt lenen stuur dan even een PB (Zandvoort)

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4608
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: aanschaf 123 ontsteking

Bericht door Thijs84 » do okt 06, 2022 12:20 pm

Heb op mijn 1600 type1 dubbelpoort ook de standaart 123 met vacuüm erop zitten. Erg blij mee. Wel afstellen met een stroboscoop, maar dat is goed te doen. En slopen zal je het niet snel .
Heb je een poelie met gradenboog erop zitten? Dit maakt het afstellen makkelijker. Je wilt hem tussen de 28 en 32 krijgen..
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
hanhoo
Technische Commissie
Berichten: 6691
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: aanschaf 123 ontsteking

Bericht door hanhoo » do okt 06, 2022 15:35 pm

Niet om paniekerig te doen, maar elke wijziging aan de ontsteking betekent: afstellen vanaf nul en bij voorkeur met een stroboscoop op maximum vervroeging met de vacuum losgekoppeld.

Noteer / merk de positie van de oude ontsteking als je hem eruit haalt. Mocht het niet lukken, kan deze nog terug en kun je rijden.

Dan eerst statisch afstellen op 7,5 graden voor BDP volgens de handleiding (motor uit). Er zit een lampje in de 123.

Dan kijken of hij wil lopen en stationair naar 850-900tpm brengen met de stelschroef (vacuum losgekoppeld).

Volgende stap is controleren of het toerental niet reageert als je de vacuum bij draaiende motor aansluit. Zo ja? Dan is er iets mis met de carburateurafstelling, bijvoorbeeld door valse lucht. Het heeft dan geen zin om verder te gaan voordat je dit hebt opgelost.

Lukt dit wel, trek je de motor met een stroboscoop met afgekoppelde en afgedopte vacuum naar een toerental dat de ontsteking niet verder vervroegd. Als je de vervroeging dan op de stroboscoop afleest moet hij tussen de 28 en 32 graden voor BDP liggen. Tussen die waardes kun je wat spelen en aanvoelen hoe hij rijdend oppakt. Hoe hoger de vervroeging, hoe vlotter hij aanvoelt. Maar dat gaat ten koste van olietemperatuur. Ik hou hem meestal tussen de 28 en 30 bij een standaard motor. Als hij dan stationair terugvalt naar tussen de 5 en 8 graden voor BDP, bij 850-900tpm en niet reageert als je de vacuum lostrekt of aansluit, is het goed zo.

Nogmaals, niet om paniekerig te doen, maar mijn onderschrift luidt niet voor niets: 'het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat'. Omdat je nu naar de fabrieksvoorgeschreven waardes van ontsteking teruggaat, komen er vaak onderliggende problemen aan het licht. Veelal wordt er wat gespeeld (vervroegd) met de ontsteking en carburateur afstelling op gevoel en gehoor om de motor dan toch nog lekker te laten lopen. Denk hierbij aan valse lucht door een lek of slijtage, vervuilde carburateur of algehele achteruitgang van het draaiende gedeelte.

Tenslotte: elektronische ontsteking vereist een goed werkende boordspanning en een gezonde bobine (zonder voorschakelweerstand, die moet verwijderd). Ik vervang de laatste tijd (of tenminste controleer) altijd de bobine, bougiekabels en bougies als ik zo'n wijziging doe.

Ik proef bovendien een beetje twijfel in je berichten. Een elektronische ontsteking is een beste investering maar het is 'set and forget'. Dus onderhoudsarm ten opzichte van puntjes ontsteking. Misschien is het verstandig om het in 1 keer goed te doen en de plaatsing uit te besteden aan een luchtgekoelde specialist met ervaring met de 123.

Voor een standaard 1600 met enkele carburateur is de normale 123 met vacuum de juiste keuze. De 123Tune is dan onzin. Suc6!
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Rolf
Actief Lid
Berichten: 159
Lid geworden op: di jun 06, 2006 16:28 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Oosterhout, NB
Contacteer:

Re: aanschaf 123 ontsteking

Bericht door Rolf » vr okt 07, 2022 15:41 pm

hanhoo schreef:
do okt 06, 2022 15:35 pm
Voor een standaard 1600 met enkele carburateur is de normale 123 met vacuum de juiste keuze. De 123Tune is dan onzin. Suc6!
Tenzij je wat materiaalgeil bent, dan heb je met de tune+ onder meer via Bluetooth in de app een toerenteller en een startonderbreker.

Onderschrift van Hanhoo maak ik trouwens regelmatig waar als ik iets aan mijn bus doe...

Ray_69_earlybay
Nieuweling
Berichten: 7
Lid geworden op: vr sep 30, 2022 10:56 am
Bouwjaar Bus: 1969

Re: aanschaf 123 ontsteking

Bericht door Ray_69_earlybay » zo okt 09, 2022 13:17 pm

Bedankt voor de tips.

Het gaat dit jaar niet meer gebeuren aangezien we gaan verhuizen en de bus eerst verlaagd moet worden omdat hij anders niet in de garage past.😌
Stap voor stap.

Plaats reactie