Restauratie VW T2B
- Subassie
- Nieuweling
- Berichten: 27
- Lid geworden op: zo aug 22, 2010 20:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1974
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Restauratie VW T2B
Hoi, ik ben een redelijk nieuw VCT2 lid en heb al s wat gepost...
Toen werd er gevraagd naar een verhaal bij de resto...
Omdat ik het zelf ook leuk vind om andermans resto verhalen te lezen, post ik er zelf ook één.
Je zult zien dat ik het hele originele Westy Helsinki laag interieur heb verpatst (voor een mooie prijs haha).
Ik wilde efficient ingedeelde kastruimte, meer ruimte, geen ouwe meuk.
Ik ga gewoon een heleboel foto's posten, daaruit spreekt genoeg!
Ciao Sebastiaan.
Bus bij aankoop:
naar de spuiter....
De spuiter was vergeten de bovenkant wit te spuiten (was wel de afspraak). Vanwege tijdgebrek eerst maar helemaal oranje op vakantie gegaan..
na de vakantie terug naar de spuiter; ook de witte bovenkant laten doen...
Na een weekendje Prince Werchter, bijna thuis fusee kogel afgebroken...
Later bleek dat er 4 fuseekogels vastgelast hebben gezeten!!!!!! Was ik even blij dat die niet afgebroken zijn met het hele gezin in een afdaling van een Franse Alp afgelopen zomer!!
Interieur strippen, alles eruit, vloer schuren, in de menie. Isoleren, hele electriciteits-shit opnieuw aangelegd met schakelkast en acculader en degelijke bedrading
Propex kachel ingebouwd (kan ook 's nachts aan en tijdens het rijden, gasafvoer onder de bus, dus geen verstikkingsgevaar). Ook neemt dit kacheltje veel minder ruimte in dan een ouderwets systeem (waarvan ik overigens alleen maar klachten heb gelezen op alle mogelijke forums/fora)
Toen kwam het mooiste: interieur bouwen. Meten meten meten zagen zagen zagen, zo min mogelijk schroeven (aan de buitenkant dan...) nieuw Smev kooktoestel, nieuwe kraan, nieuwe pomp, bovenladertje koelkast op de kop getikt, buisventilator ingebouwd onder de belly pan in de luchtbuis. Geeft 6x zoveel warme lucht dan zonder aanjager! (geen foto's van)
Ik heb populieren multiplex gebruikt, meest 15mm soms 18mm en voor wat binnenwerk 12 mm. Daarna de gehele buitenzijde interieur gelakt (5 lagen ) jachtlak (van Ruwa, bolt mooi op en is goed hard. Glimt ook mooi......)
hieronder zit de Propex heater...
Koelkast ombouw achter de bijrijder...
Overzichtje..
Eerste lak.....
Tja en ik besef me dat ik achteraf toch weer veel te weinig foto's heb gemaakt van het proces, want opeens is ie af:
(tuurlijk moeten er altijd nog kleine dingetjes gebeuren, maar je moet ook wat te doen blijven hebben he)
Zie volgende post .
Eerst deze ff versturen....
Toen werd er gevraagd naar een verhaal bij de resto...
Omdat ik het zelf ook leuk vind om andermans resto verhalen te lezen, post ik er zelf ook één.
Je zult zien dat ik het hele originele Westy Helsinki laag interieur heb verpatst (voor een mooie prijs haha).
Ik wilde efficient ingedeelde kastruimte, meer ruimte, geen ouwe meuk.
Ik ga gewoon een heleboel foto's posten, daaruit spreekt genoeg!
Ciao Sebastiaan.
Bus bij aankoop:
naar de spuiter....
De spuiter was vergeten de bovenkant wit te spuiten (was wel de afspraak). Vanwege tijdgebrek eerst maar helemaal oranje op vakantie gegaan..
na de vakantie terug naar de spuiter; ook de witte bovenkant laten doen...
Na een weekendje Prince Werchter, bijna thuis fusee kogel afgebroken...
Later bleek dat er 4 fuseekogels vastgelast hebben gezeten!!!!!! Was ik even blij dat die niet afgebroken zijn met het hele gezin in een afdaling van een Franse Alp afgelopen zomer!!
Interieur strippen, alles eruit, vloer schuren, in de menie. Isoleren, hele electriciteits-shit opnieuw aangelegd met schakelkast en acculader en degelijke bedrading
Propex kachel ingebouwd (kan ook 's nachts aan en tijdens het rijden, gasafvoer onder de bus, dus geen verstikkingsgevaar). Ook neemt dit kacheltje veel minder ruimte in dan een ouderwets systeem (waarvan ik overigens alleen maar klachten heb gelezen op alle mogelijke forums/fora)
Toen kwam het mooiste: interieur bouwen. Meten meten meten zagen zagen zagen, zo min mogelijk schroeven (aan de buitenkant dan...) nieuw Smev kooktoestel, nieuwe kraan, nieuwe pomp, bovenladertje koelkast op de kop getikt, buisventilator ingebouwd onder de belly pan in de luchtbuis. Geeft 6x zoveel warme lucht dan zonder aanjager! (geen foto's van)
Ik heb populieren multiplex gebruikt, meest 15mm soms 18mm en voor wat binnenwerk 12 mm. Daarna de gehele buitenzijde interieur gelakt (5 lagen ) jachtlak (van Ruwa, bolt mooi op en is goed hard. Glimt ook mooi......)
hieronder zit de Propex heater...
Koelkast ombouw achter de bijrijder...
Overzichtje..
Eerste lak.....
Tja en ik besef me dat ik achteraf toch weer veel te weinig foto's heb gemaakt van het proces, want opeens is ie af:
(tuurlijk moeten er altijd nog kleine dingetjes gebeuren, maar je moet ook wat te doen blijven hebben he)
Zie volgende post .
Eerst deze ff versturen....
- Subassie
- Nieuweling
- Berichten: 27
- Lid geworden op: zo aug 22, 2010 20:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1974
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Re: Restauratie VW T2B
vervolg resto bus Sebastiaan/Subassie:
extra bergruimte, alleen te bereiken vanuit bovenste kastje. Misschien dat ik hier nog een soort kluisje inbouw...
'k had nog wat ruimte over, dus in de "vensterbank" toch een luikje gemaakt, daaronder ruimte voor 12 bekers...
Van de onderzijde van de kussens die bovenin liggen stukken stof geknipt om deze kussens mee te bekleden (hocker en koelkast-zitje-rugleuning)
Het vooronder..... nog even afwerken...
Misschien nog wel het meeste werk: deurpanelen opnieuw gezaagd van MDF. Dan oude oranje bekleding er weer op gelijmd. Stukje aluminium plaat over de oranje bekledingsstof die weggerot was. Nieuwe speakers en blazen maar!
Armsteuntje gemaakt van multiplex en weer bekleed met de originele stof.
Koelkastje met ombouw. Koelkast werkt op gas 12 en 22o volt. (werkt ook goed: op 220 v na 3 uurtjes al -6 graden!!!!) In de bus heb ik hem niet aangesloten op gas, want ik heb een 105A accessoire-accu en een goede acculader en scheidingsrelais, dus genoeg stroom voor een nachtje of 2 koelen.
Best wel een beetje trots:
Achterklep nu ook van binnenuit te openen... wel zo lekker wanneer je wakker wordt en het is al 25 graden...buiten..
Eigenlijk zijn alleen de R&R scharnieren, de stof en de achterkant van de bedbankleuning nog origineel....
Hier ook speakers (160w) ingebouwd.
Twee brandblussers en een blusdeken aan boord...
Gas voor de Propex kachel en om het gasfornuis, op de voorgrond het pompje voor in de jerrycan. Rechts hangt de blusdeken.
Alle ruimtes benut: hier een grote diepe lade voor groot bestek en troep.... (hij zit nu al vol!)
en een lade voor gewoon bestek. deze loopt op rails.
Definitieve inrichting pas na de volgende trip: dan weet je wat handig is. Onderop de foto nog net de in- en uitstroomopening van de Propex heater te zien.
Ontzettend veel kastruimte gecreeerd. Ik durf zelfs te zeggen dat we , met 2 kleine kinderen en dus veel luiers enzo, nog ruimte over gaan houden!
Vensterbank / aanrecht. en natuurlijk een kruidenrekje boven de kookplaat!
Schakelkast voor kachel, koelkast, verlichting, 12V aansluiting, kraan/pomp en 1 reserve. Hoofdschakelaar, Propex thermostaat en regelunit, 12V aansluiting, Ctek acculader aangesloten net na de dynamo, stopcontact voor 220V apparaten (die we eigenlijk helemaal niet (willen) hebben )
Als Marktplaats er toch niet was... dan was deze bus 2x zo duur geworden. Voor 15 euro tafelpootje gescoord, zelf buishouder gemaakt. Het tafelblad zit ook nog vast met 2 schuifjes die in de vensterbank/aanrecht vallen. Mijn zoontje van 17 kilo kan er met gemak op zitten!
En dan nu met tafelblad. Onder het tafelblad houders voor 2 losse poten, zodat de tafel ook buiten de bus gebruikt kan worden.
Op de bodem van de bus ligt een hardhouten plaat multiplex (met isolatie eronder), daarop een laag vinyl (zeil) en natuurlijk afgewerkt met alu strips
Overzichtje vanuit achterkant bus
Zo dat was het dan!
Ik bedenk me net dat ik helemaal geen foto's heb van alle zijpanelen. Die heb ik ook allemaal vervangen en gemaakt van populieren multiplex 4mm en 5 lagen jachtlak....
Voor mensen die nog niet genoeg foto's hebben gezien , zie de picasa webalbum voor alle foto's.
https://picasaweb.google.com/sebastiaan ... directlink
Ik ben benieuwd naar jullie reacties?!
Uiteraard kom ik mijn bus ook een keer showen tijdens een VCT2 meeting, ben ook benieuwd naar jullie bussen!
Groet, Sebastiaan.
extra bergruimte, alleen te bereiken vanuit bovenste kastje. Misschien dat ik hier nog een soort kluisje inbouw...
'k had nog wat ruimte over, dus in de "vensterbank" toch een luikje gemaakt, daaronder ruimte voor 12 bekers...
Van de onderzijde van de kussens die bovenin liggen stukken stof geknipt om deze kussens mee te bekleden (hocker en koelkast-zitje-rugleuning)
Het vooronder..... nog even afwerken...
Misschien nog wel het meeste werk: deurpanelen opnieuw gezaagd van MDF. Dan oude oranje bekleding er weer op gelijmd. Stukje aluminium plaat over de oranje bekledingsstof die weggerot was. Nieuwe speakers en blazen maar!
Armsteuntje gemaakt van multiplex en weer bekleed met de originele stof.
Koelkastje met ombouw. Koelkast werkt op gas 12 en 22o volt. (werkt ook goed: op 220 v na 3 uurtjes al -6 graden!!!!) In de bus heb ik hem niet aangesloten op gas, want ik heb een 105A accessoire-accu en een goede acculader en scheidingsrelais, dus genoeg stroom voor een nachtje of 2 koelen.
Best wel een beetje trots:
Achterklep nu ook van binnenuit te openen... wel zo lekker wanneer je wakker wordt en het is al 25 graden...buiten..
Eigenlijk zijn alleen de R&R scharnieren, de stof en de achterkant van de bedbankleuning nog origineel....
Hier ook speakers (160w) ingebouwd.
Twee brandblussers en een blusdeken aan boord...
Gas voor de Propex kachel en om het gasfornuis, op de voorgrond het pompje voor in de jerrycan. Rechts hangt de blusdeken.
Alle ruimtes benut: hier een grote diepe lade voor groot bestek en troep.... (hij zit nu al vol!)
en een lade voor gewoon bestek. deze loopt op rails.
Definitieve inrichting pas na de volgende trip: dan weet je wat handig is. Onderop de foto nog net de in- en uitstroomopening van de Propex heater te zien.
Ontzettend veel kastruimte gecreeerd. Ik durf zelfs te zeggen dat we , met 2 kleine kinderen en dus veel luiers enzo, nog ruimte over gaan houden!
Vensterbank / aanrecht. en natuurlijk een kruidenrekje boven de kookplaat!
Schakelkast voor kachel, koelkast, verlichting, 12V aansluiting, kraan/pomp en 1 reserve. Hoofdschakelaar, Propex thermostaat en regelunit, 12V aansluiting, Ctek acculader aangesloten net na de dynamo, stopcontact voor 220V apparaten (die we eigenlijk helemaal niet (willen) hebben )
Als Marktplaats er toch niet was... dan was deze bus 2x zo duur geworden. Voor 15 euro tafelpootje gescoord, zelf buishouder gemaakt. Het tafelblad zit ook nog vast met 2 schuifjes die in de vensterbank/aanrecht vallen. Mijn zoontje van 17 kilo kan er met gemak op zitten!
En dan nu met tafelblad. Onder het tafelblad houders voor 2 losse poten, zodat de tafel ook buiten de bus gebruikt kan worden.
Op de bodem van de bus ligt een hardhouten plaat multiplex (met isolatie eronder), daarop een laag vinyl (zeil) en natuurlijk afgewerkt met alu strips
Overzichtje vanuit achterkant bus
Zo dat was het dan!
Ik bedenk me net dat ik helemaal geen foto's heb van alle zijpanelen. Die heb ik ook allemaal vervangen en gemaakt van populieren multiplex 4mm en 5 lagen jachtlak....
Voor mensen die nog niet genoeg foto's hebben gezien , zie de picasa webalbum voor alle foto's.
https://picasaweb.google.com/sebastiaan ... directlink
Ik ben benieuwd naar jullie reacties?!
Uiteraard kom ik mijn bus ook een keer showen tijdens een VCT2 meeting, ben ook benieuwd naar jullie bussen!
Groet, Sebastiaan.
Re: Restauratie VW T2B
Echt super dit !
Mooi resultaat zeg ! mooi EN functioneel , top!
kortom: een ZEER nette bus !
Mooi resultaat zeg ! mooi EN functioneel , top!
kortom: een ZEER nette bus !
T2b 1979 Eurec Cassandra
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10980
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Restauratie VW T2B
nice...
het ziet er allemaal mooi uit alleen het paneel met alle stop contacten vind ik een beetje afsteken ten opzichte van de glad afgewerkte rest.
het ziet er allemaal mooi uit alleen het paneel met alle stop contacten vind ik een beetje afsteken ten opzichte van de glad afgewerkte rest.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: wo sep 08, 2010 20:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Den Haag/Scheveningen
Re: Restauratie VW T2B
"Ik wilde efficient ingedeelde kastruimte, meer ruimte, geen ouwe meuk."
Is zeker weten gelukt!
Is zeker weten gelukt!
Bus laten bekleden, stuur maar PB voor info!
- guidddo
- streepjestrekker
- Berichten: 6182
- Lid geworden op: do mei 15, 2008 22:43 pm
- Bouwjaar Bus: 1970
- Locatie: Peartugoal
- Contacteer:
Re: Restauratie VW T2B
Ik zeg heel goed bezig met je interieur
en wat Frank zegt, lees zijn onderschrift, zet er nog een sigarettenaansteker stopcontact bij
en wat Frank zegt, lees zijn onderschrift, zet er nog een sigarettenaansteker stopcontact bij
De foto's zijn er weer
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10980
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Restauratie VW T2B
guidddo schreef:Ik zeg heel goed bezig met je interieur
en wat Frank zegt, lees zijn onderschrift, zet er nog een sigarettenaansteker stopcontact bij
hmmm dat had ik niet van jou verwacht guidddo. jee zou denken dat jij wel met een paar audio uitgangen op de proppen zou komen...
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- guidddo
- streepjestrekker
- Berichten: 6182
- Lid geworden op: do mei 15, 2008 22:43 pm
- Bouwjaar Bus: 1970
- Locatie: Peartugoal
- Contacteer:
Re: Restauratie VW T2B
fahtal schreef:guidddo schreef:Ik zeg heel goed bezig met je interieur
en wat Frank zegt, lees zijn onderschrift, zet er nog een sigarettenaansteker stopcontact bij
hmmm dat had ik niet van jou verwacht guidddo. jee zou denken dat jij wel met een paar audio uitgangen op de proppen zou komen...
goed idee voor de terras speakers
De foto's zijn er weer
- Subassie
- Nieuweling
- Berichten: 27
- Lid geworden op: zo aug 22, 2010 20:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1974
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Re: Restauratie VW T2B
O jee dit topic dreigt helemaal uit de hand te lopen!!
Wat dachten jullie van terrasVERWARMING vanuit je bus??
Ff serieus: dank voor jullie enthousiaste reacties!
En ik ben het zelf ook met Fahtal (Frank?) eens: het paneeltje met schakelmateriaal is minder strak.
Ik wilde het perse binnen handbereik hebben en alles bij-elkaar. Vooral dat witte stopcontact is slordig.... en later kwam pas die Ctek acculader erbij...
Overigens zit er een 12V sigarettenaanstekercontact bij
Wanneer is overigens de eerste VCT2 meeting weer?
Sebastiaan
Wat dachten jullie van terrasVERWARMING vanuit je bus??
Ff serieus: dank voor jullie enthousiaste reacties!
En ik ben het zelf ook met Fahtal (Frank?) eens: het paneeltje met schakelmateriaal is minder strak.
Ik wilde het perse binnen handbereik hebben en alles bij-elkaar. Vooral dat witte stopcontact is slordig.... en later kwam pas die Ctek acculader erbij...
Overigens zit er een 12V sigarettenaanstekercontact bij
Wanneer is overigens de eerste VCT2 meeting weer?
Sebastiaan
- Baphi
- Luchtgekoeld
- Berichten: 7468
- Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: heb ik ja!
Re: Restauratie VW T2B
Erg mooi gedaan hoor! Ziet er allemaal heel strak en netjes uit! Wil het wel een keer in het echt zien!
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)
-
- Beginner
- Berichten: 58
- Lid geworden op: ma feb 21, 2011 17:23 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
Re: Restauratie VW T2B
Wauw echt gaaf! Echt strak gedaan; alles zelf gezaagd. Met wat voor een stof heb je die zwarte bekleding gedaan-->op de vloer?
- Subassie
- Nieuweling
- Berichten: 27
- Lid geworden op: zo aug 22, 2010 20:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1974
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Re: Restauratie VW T2B
Dank je!
Zeil/vinyl op de "leefruimtevloer" is van Kwantum.
Tapijt in de cabine en achterin, boven de motor en onder de bedbank is van .... pfffff waar heb ik dat ook alweer gekocht... Leenbakker of Kwantum.
Tapijt is met rubber-rug zodat ik het makkelijk en zonder rafels kon snijden/knippen. Het tapijt is zwart met af en toe een wit draadje erin, volgens mij een soort 'loper' spul, erg slijtvast en meestal gebruikt in een hal of gang. Daaronder heb ik ondertapijt gelegd, met name voor de geluidsdemping van de wielkasten en achterin van de motor
Vinyl: ik heb eerst een papieren mal gemaakt tot op de milimeter en die op het vinyl gelegd, afgetekend en uitgesneden. Past tot op de halve mm!!
Overigens heb ik nog redelijk wat over.... dus als je belangstelling hebt...kost geen drol
Zeil/vinyl op de "leefruimtevloer" is van Kwantum.
Tapijt in de cabine en achterin, boven de motor en onder de bedbank is van .... pfffff waar heb ik dat ook alweer gekocht... Leenbakker of Kwantum.
Tapijt is met rubber-rug zodat ik het makkelijk en zonder rafels kon snijden/knippen. Het tapijt is zwart met af en toe een wit draadje erin, volgens mij een soort 'loper' spul, erg slijtvast en meestal gebruikt in een hal of gang. Daaronder heb ik ondertapijt gelegd, met name voor de geluidsdemping van de wielkasten en achterin van de motor
Vinyl: ik heb eerst een papieren mal gemaakt tot op de milimeter en die op het vinyl gelegd, afgetekend en uitgesneden. Past tot op de halve mm!!
Overigens heb ik nog redelijk wat over.... dus als je belangstelling hebt...kost geen drol
- los limbos
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1668
- Lid geworden op: do jul 29, 2010 21:01 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Baarlo Limburg
Re: Restauratie VW T2B
Dit ziet er heel erg goed uit.
Je hebt er een prima indeling van gemaakt, en super gemaakt.
Je mag zekers trots zijn op jezelf!
Je hebt er een prima indeling van gemaakt, en super gemaakt.
Je mag zekers trots zijn op jezelf!
http://vw-mplate.com/mcode.php?lang=EN&id=4830" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6868
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Re: Restauratie VW T2B
@ Subassie;
Interieur is netjes geworden! Ik vind je "schakelpaneel" op het kastje storend maar smaken mogen verschillen.
De propex heater zit dus onderin het kastje met de roosters ervoor?
En de gasslang ervoor heeft een aparte kraan?
Heb je de propex heater bij Just Kampers gekocht??
Interieur is netjes geworden! Ik vind je "schakelpaneel" op het kastje storend maar smaken mogen verschillen.
De propex heater zit dus onderin het kastje met de roosters ervoor?
En de gasslang ervoor heeft een aparte kraan?
Heb je de propex heater bij Just Kampers gekocht??