Pagina 1 van 1

Bpm/btw

Geplaatst: di sep 25, 2018 14:14 pm
door loekie61
Hallo,
Ik zit met wat vragen betreffende de invoer van mijn bus.

Deze bus heb ik in België gekocht van een handelaar.
Die heeft de bus vanuit de USA naar België gehaald.
Voor zover ik weet, is de bus niet ingevoerd. Ik heb wel de factuur van de beste man en ook heb ik de zogenaamde " titel " van de bus. Ben al een jaartje of drie doende met restaureren en het schiet aardig op.
Als de restauratie klaar is moet ik uiteraard naar de RDW voor keuring. Tot zover alles duidelijk.
Maar mijn vraag is;
Hoe gaat het verhaal nu verder, moet ik bpm / btw afdragen?
Hoe gaat dit in zijn werk en waar moet ik hiervoor zijn?
Kan dit via internet?
Kan ik zelf berekenen hoeveel ik eventueel zou moeten betalen?

Iemand enig idee/ evaring?
Alle tips / info is zeer welkom!

Loek

Re: Bpm/btw

Geplaatst: di sep 25, 2018 15:56 pm
door old brumax
Als je de bus klaar hebt meld je die aan voor de keuring bij de RDW, daar kunne ze je dan ook meteen vertellen of en hoeveel pecunia je nog verschuldigd bent!

Re: Bpm/btw

Geplaatst: di sep 25, 2018 16:35 pm
door eelke
Bpm niet meer, daar zijn ze oud genoeg voor.
Als hij niet ingevoerd is komt de douane om de hoek kijken...

Groet eelke

Re: Bpm/btw

Geplaatst: di sep 25, 2018 17:30 pm
door loekie61
De vorige (Belgische) eigenaar heeft hem niet ingevoerd.
Ik heb er wel een rose documenten bij " aanvraag tot inschrijving van een voertuig " met stempel van de douane in Geel, België.
Ook is er een wit documenten bij " Europese gemeenschap " met zijn gegevens en aankoop bedrag erop van de bus.

Re: Bpm/btw

Geplaatst: di sep 25, 2018 20:17 pm
door eelke
Bij mij hebben ze bij de rdw noet om invoer documenten gevraagd, originele "title"was voldoende.

Deze nemen ze in... even copieren vooraf, is toch de geschiedenis van je bus!

Re: Bpm/btw

Geplaatst: wo sep 26, 2018 10:39 am
door hanhoo
De Belgische aanmelding mag je negeren. Het voertuigen is immers in Belgie nooit ingeschreven. Het witte document is het bewijs van aankoop uit het buitenland met de gegevens van de verkoper, koper en het voertuig erop. Die heb je nodig om überhaupt het voertuig op en af de boot te krijgen.

Om te bewijzen dat jij de eigenaar bent, zal je ervoor moeten zorgen dat jij een getekende koopovereenkomst hebt met de persoon die als koper op het witte formulier staat.

Omdat het een voertuig van 30 jaar of ouder betreft en het voertuig niet meer in productie is, geldt geen BPM of invoerrechten vanuit buiten de EU. Voor voertuigen ouder dan 30 jaar geldt wel dat je 6% BTW moet afdragen over de aankoopwaarde buiten de EU + transportkosten naar de EU. Deze kosten moet je dus inzichtelijk hebben middels een aankoopnota en de nota van de transportkosten. Daarnaast moet je inderdaad de 'titel' van het voertuig hebben.

De BPM aangifte loketten bij de keuringsstations zijn sinds 2017 gesloten en vervangen door digitale zuilen waarom je direct een aangifte kunt doen. Je kunt de aangifte ook van tevoren of erna per post doen. Het maakt zoveel uit, want pas als de Belastingdienst akkoord geeft dat alle kosten en verplichtingen zijn voldaan, mag het RDW een kenteken afgeven. Zie hiervoor de site van de Belastingdienst of bel de Belastingtelefoon. Let op dat je hier ook even foto's toevoegt van de staat waarin je de bus gekocht hebt voor de restauratie als bewijs. Dit om te voorkomen dat de belastingdienst jouw factuur niet vertrouwd.

Oftewel: je moet betalen: 6% BTW over de aankoopnota buiten EU en transportkosten naar de EU, en de kosten voor de keuring/leges/kenteken.

P.S.: ik weet niet hoe de belastingsdienst reageert als je de nota van de Belgische handelaar overlegd. De vraag is even of de handelaar in Belgie al aan de EU verplichtingen heeft voldaan. Immers heeft hij jouw een factuur opgemaakt dus zit deze in het economische verkeer. Dat kun je best navragen bij de Belastingsdienst.