Injectie vraag

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 2057
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Injectie vraag

Bericht door eelke » ma mar 11, 2019 22:06 pm

In de sloper zat een injectie blok, gd, wat een tijd heeft stil gestaan. Omdat mijn nieuwe bus (daar komt wel weer een verhaaltje van!) Ook een injectie blok heeft maar helemaal opgebouwd moet worden probeer ik deze aan de praat te krijgen.
Ik heb hem op balkjes op de grond liggen en probeer hem te starten. Alles zit aangesloten en ik heb het idee dat alle vacuum redelijk dicht zit. (Zie ook het stukje tuinslang naar de extra lucht klep)

Als ik hem start dan ploft hij 1 keer en dan houd het op. Doorstarten geeft verder helemaal niks. Draait wel netjes maar ploft niet.

Denk dat de benzinedrukregelaar kapot is, als ik de retourleiding dichtknijp doet hij al iets meer (paar plofjes en heeeeeel slecht stationair), ik heb helaas geen andere drukregelaar of een mogelijkheid om de druk te meten...

Ik hoop het blok lekker aan de praat te krijgen om een reserve blok te hebben en ondertussen leer ik het injectie systeem door te krijgen.

Iemand tips en trucks wat ik meer moet checken of (low budget) vervangen?

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

hoe???

Gebruikersavatar
_ferry_
Beginner
Berichten: 61
Lid geworden op: di mar 20, 2018 19:58 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Injectie vraag

Bericht door _ferry_ » di mar 12, 2019 10:11 am

Beetje remreiniger of een scheutje benzine in de inlaat, als hij dan wat langer blijft ploffen/paar rondjes draait, dan zal het inderdaad een benzine kwestie zijn. (Heb verder geen ervaring met injectie, alleen is een scheutje benzine in de carburateur al een paar keer goed van pas gekomen om hem snel weer draaiende te krijgen )

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Injectie vraag

Bericht door fahtal » di mar 12, 2019 11:53 am

zijn de injectors niet verstopt?

kijk eens of je wat onderdelen kan uitruilen met dat andere blok. eventueel heb ik wel wat te leen voor je. je bent de eerste niet die wat van mij leent om een injectie te testen.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Injectie vraag

Bericht door fahtal » di mar 12, 2019 11:54 am

agata deed helemaal niets maar naar een dag lang injector reiniger rond pompen en test starten kwam ze tot leven. alles zat dicht gekoekt
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 2057
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Re: Injectie vraag

Bericht door eelke » di mar 12, 2019 21:14 pm

Hij begint steeds meer te doen. Loopt nu al bij de eerste tik maar stopt er na een paar seconden mee (reageert ondertussen wel.op gasgeven maar smoort dan) alsop de cold start valve goed werkt maar daarna de rest niks doet...

Ik blijf rustig door starten en idd met een overmaat injectorcleaner!

Hopen dat hij straks blijft lopen!
hoe???

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Injectie vraag

Bericht door fahtal » wo mar 13, 2019 12:09 pm

goed zo gewoon doorgaan je zou ook een kunnen kijken naar de boudiegs krijgt die te veel of te weinig bezine
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Injectie vraag

Bericht door superkever » wo mar 13, 2019 13:34 pm

Zit er op jouw verdeler vacuumvervroeging? Zo ja is deze met slangetje aangesloten op het gasklephuis (throttle valve)? Bij mij sloeg destijds daardoor motor ook af.
Als je geen vacuumvervroeging hebt, dan moet je volgens mij de vacuum aansluiting bij het gasklephuis afdoppen.
Verder een voor de hand liggende vraag. Heb je de afstelling van de ontsteking gecontroleerd?
Het kan verder nog aan zoveel andere zaken liggen bij een injectie, zoals air regulator (chokeklep), luchtmassa meter (afstelling), klepspeling etc.
Ik heb zelf ook problemen gehad met een defecte koude startklep (CSV), Thermo Time schakelaar en de injectie kabelboom.
Ik zou zeggen, sla het injectie hoofdstuk in de Bentley of Haynes manual erop na en zie de topics op dit forum hierover.
Verder vragen staat ook vrij natuurlijk.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Injectie vraag

Bericht door fahtal » wo mar 13, 2019 15:23 pm

rem vacuum ook afdichten
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 2057
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Re: Injectie vraag

Bericht door eelke » wo mar 13, 2019 17:25 pm

Met de stekker uit de lucht inlaat (air flom eter) loopt hij netjes!
Dus defecte air flow meter....
hoe???

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Injectie vraag

Bericht door superkever » wo mar 13, 2019 19:24 pm

eelke schreef:
wo mar 13, 2019 17:25 pm
Met de stekker uit de lucht inlaat (air flom eter) loopt hij netjes!
Dus defecte air flow meter....
Heb ik ook wel vaker gehoord dat de motor beter loopt met de stekker los van de luchtmassameter (air flow meter).
De AFM kan eventueel defect zijn, maar dat hoeft nog niet. Als je de stekker los trekt is het benzine/luchtmengsel anders en ongeregeld. Kan zijn dat jouw probleem toch nog wordt veroorzaakt door vacuum lekjes, of defecte temperatuur sensor (zit bij 3e cylinder in het blok), of probleem in AAR (auxiliary air regulator), of afstelling AFM. Of te weinig benzine geleverd door defecte benzinedruk regelaar of slechte benzinepomp.
Systeemmatisch foutzoeken en alles uitsluiten. Maar problemen met de injectie door vacuumlekjes komen volgens mij nog het meest voor.

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 2057
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Re: Injectie vraag

Bericht door eelke » wo mar 13, 2019 19:56 pm

Ja ik was alles al aan het doormeten maar kom er niet helemaal uit...

Ik kan de trottle valve switch niet vinden, zou een microswitch moeten zijn maar die zit er niet op... ook geen losse of afgeknipte draden...

Als ik de stekker aansluit op de AFM dan stopt hij na een aantal sec. Haal ik hem er af loopt hij netjes.
Als ik het contact aanzet en de klep in de AFM beweeg doet de pomp echter niks terwijl de dubbele relais wel stroom krijgt. Echter...... ik start hem nu al een paar keer zonder de benzinepomp aangesloten te hebben en zonder stekker loopt hij dan langer dan met.... alsof hij verzuipt met stekker erin... klinkt alleen als benzine tekort gas geven heeft ook nul effect met stekker erin als hij af wil slaan...

Hoe verder???
hoe???

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 2057
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Re: Injectie vraag

Bericht door eelke » wo mar 13, 2019 20:07 pm

Ook met de pomp aangesloten blijft hij lekker lopen, stekker erin en plof plof uit...

De weerstandwaardes zitten iets boven wat ze zouden moeten zijn (320 ipv 300 ohm en 220 ipv 200 oom tussen de connectors van de AFM) zou dit het kunnen zijn en kan ik dat maken?
hoe???

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Injectie vraag

Bericht door Cali » wo mar 13, 2019 20:55 pm

Klinkt toch echt wel als een vacuumlek ergens in je systeem. Ik zie er bij jou ook geen slangklemmen opzitten en de leidingen zien er oud uit. Zou mij niet verrassen wanneer je hele systeem lekt.
Zoek het in elk geval niet in je lhm. Zonder stekker zou hij juist slechter moeten lopen dan met. Zonder krijgt je motor nu maximaal benzine en dat compenseert het teveel aan lucht door lekkages. Daardoor loopt ie, omdat de verhouding weer enigszins correct is, maar niet zoals het hoort natuurlijk.
Verder loopt ie bij starten eventjes doordat ie een dot extra benzine krijgt, wat ook weer het teveel aan lucht compenseert, maar alleen bij draaien van de startmotor (5de injectie doet dan even mee). Daarna loopt de inspuiting weer terug naar normaal niveau en dat is een te arm mengsel door je luchtlekkages.
Je benzinedruk kan je testen door er een meter met t-stuk op te zetten van een centrale verwarming. Die kosten los ongeveer 5€ in de bouwmarkt. Zo gedaan.
Koppel stuk voor stuk je luchtslangen los en dop beide uiteinden af. Start steeds de motor even en kijk hoe ie loopt.
Zet in elk geval wel slangklemmen tussen je inlaat en inlaat spruitstuk. Als ze poreus zijn dan sowieso vervangen.
Het injectie systeem luistert heel nauw als het op lekkages aankomt.

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 2057
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Re: Injectie vraag

Bericht door eelke » wo mar 13, 2019 21:32 pm

Slangen zijn idd oud, heb de rembekrachtiger afgepopt op het centrale huis, de carter ontluchting op de s buis vanaf de AFM en de AAR (choke) moet eerst open en dan dicht gaan, wat hij netjes doet.

Heb het dubbele relais gemaakt (weerstandje kapot) en nu loopt de benzinepomp ook als je de klep in de AFM beweegt.

Klinkt logisch dat hij te arm.loopt en dus zonder stekker wel blijft draaien, maar hij loopt dan echt heel erg mooi! Stekker erin en hij valt binnen een paar seconden uit. Start dan alleen als ik wat benzine druk opbouw door de retour slang dicht te knijpen... loopt dan maar heel even...

Zonder stekker en met weinig druk loopt hij netjes met stekker moet ik de retour dichtknijpen en slaat hij zo af...

Ik zal morgen met wat remmenreiniger eens wat lekken opsporen!

Blijf het raar vinden.
hoe???

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Injectie vraag

Bericht door superkever » do mar 14, 2019 7:38 am

Latere bouwjaren hadden geen throttle valve switch meer.

Plaats reactie