Ik wil toch het volgende even met jullie delen.
in mijn zweedse AB zat namelijk een dashboard schakelaar en een ruitenwisserunit die eigenlijk voor stuurschakelaar bedoeld was.
net was dus de keuze om of een stuurschakelaaraan te schaffen of om een andere unit te kopen.
beide opties vondt ik niks. Ik heb er voor gekozen om te kijken of ik de dashboard schakelaar kon combineren met een unit die daar niet voor gemaakt zit. Het volgende kan elektrotechnisch wat moeiliker worden.
Als kijken naar de verschillende schema zien we dat bij de stuurschakelaar een deel van de schakelaar in het massa gedeelte zit en bij de andere in het voedingsgedeelte. Bij de dashboardschakelaar zitten bij delen van de schakelaar in het voedingsgedeelte. We zien ook dat het voor beide eigenlijk gewoon 2 3 standen schakelaar zijn die tegelijk bedient worden. Ik dacht dus heel simpel de contacten om te nummeren en de schakelaars aan te sluiten volgens het schema voor stuurbediening.
dat was niet slim. Het heeft 2 dagen gekost om de fout in tezien. De motor draaide een stukje en dan knalde de zekering.
als je goed kijkt in het schema van de dashbardbediening zie je dat pen 31 altijd aan massa ligt. En daardoor ging bij het andere schema de zekering eruit. Ik had deze omgecodeerd naar pen 53e. Dus na een stukje draaien onstaat er sluiting naar massa via deze pen
Ik heb de motor aangepast voor dashboard bediening door de motor om te solderen.
Om de motor aan te passen moet je het volgende omsolderen.
Waar eerst de massa van de sleepcontacten zat moet je nu een draad solderen. Met een klein schroevendraaiertje tik je het lipje los van de behuizing en soldeer je hier een draad aan. Ik heb hiervoor de groene draad genomen die van het 2de contant kwam.
Het sleepcontat waar degroene draad opzat verbind je door met de zwarte draad van de motor.
Het geheel is ingebouwd en werkt goed. Het enige wat niet meer is, is dat in rust de beide kanten van de motor aan massa liggen. Dit kan problemen opleveren bij afschakelen van de motor ivm opgewekte spanning van de spoel van de motor. Dit resulteert er bij mij in dat het knipperrelais een keer schakelt maar de lampen gaan niet knipperen. Ik zeg missie voltooid en veel geld bespaard op een andere unit of schakelaar
Verstuurd vanaf mijn SM-T530 met Tapatalk
Ombouw ruitenwissermotor
- SwedishBlue72
- Beginner
- Berichten: 71
- Lid geworden op: do okt 29, 2015 9:39 am
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Mariahout
- Contacteer: