zonnepaneel bedrading naar 2e accu

Gebruikersavatar
kdejong
Nieuweling
Berichten: 37
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 18:33 pm
Bouwjaar Bus: 1977

zonnepaneel bedrading naar 2e accu

Bericht door kdejong » do mei 31, 2012 0:04 am

Ik heb een zonnepaneeltje gescoord dat ik graag in de bagagebak van mijn Westfalia wil installeren. Past er perfect in, kijk maar! (profieltje gaat er nog vanaf zodat ie wat lager komt te liggen)

Afbeelding

Maar de grote vraag is: hoe krijg ik de bedrading van het zonnepaneel naar mijn 2e accu (dus achterin de motorruimte), liefst zonder een gat in het dak te hoeven boren? Iemand ervaring mee? Zitten er misschien onder de bagagebak al één of meerdere gaten waar een (dikke) draad doorheen kan?
Of wordt het een lange draad langs het tentdoek en dan achterin ergens naar beneden? Lijkt me niet zo'n mooie oplossing.

Groeten,
Kees

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Re: zonnepaneel bedrading naar 2e accu

Bericht door Max » do mei 31, 2012 0:08 am

Als je niet wilt boren blijft volgens mij alleen de laatste optie over.
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: zonnepaneel bedrading naar 2e accu

Bericht door fahtal » do mei 31, 2012 7:34 am

Door het gat in de regen goot achterin. Door je oortje de motor ruimte in..
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: zonnepaneel bedrading naar 2e accu

Bericht door fahtal » do mei 31, 2012 7:35 am

Of door je tent doek. Eventueel via de rits
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2388
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Re: zonnepaneel bedrading naar 2e accu

Bericht door Gliset » do mei 31, 2012 8:21 am

Mooi paneeltje! Meer info? En hoe ga je eea verder aansluiten?
'79 VW T2 Berlin

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: zonnepaneel bedrading naar 2e accu

Bericht door hanhoo » do mei 31, 2012 16:42 pm

Ik zou zeggen: buitenom (geen gezicht) of binnenom (boren). Elke andere optie krijg je alleen maar lekkage mee.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

jan willem vk
Actief Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: ma mar 28, 2011 22:03 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: zonnepaneel bedrading naar 2e accu

Bericht door jan willem vk » do mei 31, 2012 18:53 pm

Er zitten al gaten in je dak van dat zeepbakje er 1 bij boren en met een goede doorvoer thule moet het geen probleem zijn.
Dan je plafond wel loshalen natuurlijk,via je voorraam stijl naar beneden en dan via je bedrading van de auto naar achter.
Daar dan via de bedrading welke er al zit in je motorruimte onder je luchtfilter op je 2e accu.

Jw

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: zonnepaneel bedrading naar 2e accu

Bericht door ko de fries » vr jun 01, 2012 18:59 pm

der moet wel een regelpaneel tussen ,als het zo op je accu aansluit krijg je vuurwerk
'grtz ko :D
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: zonnepaneel bedrading naar 2e accu

Bericht door hanhoo » za jun 02, 2012 0:03 am

ko de fries schreef:der moet wel een regelpaneel tussen ,als het zo op je accu aansluit krijg je vuurwerk
'grtz ko :D


Vuurwerk weet ik niet, maar er moet inderdaad een laadregelaar tussen.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
kdejong
Nieuweling
Berichten: 37
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 18:33 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: zonnepaneel bedrading naar 2e accu

Bericht door kdejong » ma jun 11, 2012 23:22 pm

Bedankt voor jullie antwoorden! Helaas lijkt het erop dat het toch boren wordt....
Buitenom gaat het zeker niet worden (ziet er niet uit) en via het tentdoek vind ik teveel risico voor lekkage.

Ik heb nog wel een interessant gat ontdekt naast de achteruitkijkspiegel, zit nu een rubber dopje in. Geen idee waar dit voor dient en of het wel buiten uitkomt, maar zodra het dakje eraf gaat zullen we het zien.

@gliset: veel meer info kan ik op dit moment niet geven, het paneeltje is bij een vriend van me die er een ander profieltje op gaat zetten

@Ko de vries: klopt, er zit ook een regelpaneeltje bij, zie foto. Daar kan ik straks eventueel ook nog een losse verbruiker op aansluiten.

Afbeelding

Ik houd jullie op de hoogte, kan wel ff duren.

Groeten,
Kees

Gebruikersavatar
kdejong
Nieuweling
Berichten: 37
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 18:33 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: zonnepaneel bedrading naar 2e accu

Bericht door kdejong » za jul 28, 2012 22:51 pm

Het heeft even geduurd, maar hij zit erin!

Dakkie eraf:
Afbeelding

Zonnepaneel op het bagagedak geinstalleerd (gelijk het dakje maar even een kleine schoonmaakbeurt gegeven:
AfbeeldingAfbeelding

Sad but true, er MOEST een gat in het dak geboord worden. Geen bestaande gaten waar het draadje bij kon, helaas.
Afbeelding
De draad loopt langs de linker dakrand (achter de interieurverlichting bij het keukentje langs) naar achteren, daar loopt standaard ook al een draad (achterruitverwarming??). Achterin bij het kastje naar beneden om uit te komen in het kastje naast de koelbox. Daar hebben we het regelpaneeltje geplaatst. Van daaruit een draadje naar de 2e accu.

En dit is nu het zicht vanuit het hefdak:
Afbeelding
Mooi of niet?

De 2e accu was binnen korte tijd opgeladen en blijft nu continu vol. Binnenkort testen hoe die 't volhoudt als de stroomverbruikers (koelkast etc) tijdens een weekendje kamperen 'm aan het werk zetten.

Wat ik me nu nog wel afvraag: er zit een relais tussen de 1e en de 2e accu om te zorgen dat de 2e accu de 1e niet leegtrekt als de motor niet loopt (en dat de 1e de 2e wel oplaadt als de motor wel loopt). Maar blokkeert het relais nu ook dat het zonnepaneel naast de 2e accu ook de 1e accu oplaadt?
Of werkt zo'n relais maar 1 kant op en heb ik nu gratis ook standaard dat mijn 1e accu wordt opgeladen?
Of is dit nog afhankelijk van welk type relais er in zit?
Als het relais blokkeert dat het zonnepaneel ook de 1e accu laadt, kan ik dan wel nog een druppellader op de 1e accu zetten?

Oh ja, tippie voor als je ook met een zonnepaneel aan de gang gaat: sluit pas als laatste het paneel aan want zodra hij zon vangt staat er prik op je draadje!

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: zonnepaneel bedrading naar 2e accu

Bericht door Briebelbus » za jul 28, 2012 23:02 pm

Weet je wat de werking is van een relais :?:

Er zit een spoel in die wordt bekrachtigd door een stuurspanning. Op het moment dat de spoel bekrachtigd is kan er stroom lopen door de "hoofd" contacten.

Nu wil je dat de hoofcontacten enkel gesloten zijn op het moment dat de motor draait, dat gebeurt door de draad die vanaf de dynamo naar het lpje gaat op het dash. Daarop maak je een aftakking die je relais bekrachtigd.

Kort gezegd, alleen als je motor draait is je relais bekrachtigd en het circuit gesloten. Is de motor uit, dan krijgt het relais geen stuurspanning en is de verbinding open.

Als je nou zou willen dat er altijd een verbinding is tussen beide accu's, dan kan je het relais beter verwijderen en de accu's direct parallel schakelen.

Daarmee moet je wel 2 exact gelijke accu's hebben omdat ze dan als 1 accu gaan werken met een dubbel vermogen.

En volgens mij is het juist de bedoeling om beide circuits gescheiden te houden, zodat de startaccu het altijd doet en je die niet leeg trek op de camping.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: zonnepaneel bedrading naar 2e accu

Bericht door old brumax » za jul 28, 2012 23:43 pm

Het schijnt dat 2 accu's parallel schakelen niet goed werkt ook al zijn ze hetzelfde, daarom is er altijd een scheidingsrelais tussen geschakeld.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
kdejong
Nieuweling
Berichten: 37
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 18:33 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: zonnepaneel bedrading naar 2e accu

Bericht door kdejong » zo jul 29, 2012 0:14 am

Turbo.d schreef:Weet je wat de werking is van een relais :?:

Er zit een spoel in die wordt bekrachtigd door een stuurspanning. Op het moment dat de spoel bekrachtigd is kan er stroom lopen door de "hoofd" contacten.

Nu wil je dat de hoofcontacten enkel gesloten zijn op het moment dat de motor draait, dat gebeurt door de draad die vanaf de dynamo naar het lpje gaat op het dash. Daarop maak je een aftakking die je relais bekrachtigd.

Kort gezegd, alleen als je motor draait is je relais bekrachtigd en het circuit gesloten. Is de motor uit, dan krijgt het relais geen stuurspanning en is de verbinding open.

Als je nou zou willen dat er altijd een verbinding is tussen beide accu's, dan kan je het relais beter verwijderen en de accu's direct parallel schakelen.

Daarmee moet je wel 2 exact gelijke accu's hebben omdat ze dan als 1 accu gaan werken met een dubbel vermogen.

En volgens mij is het juist de bedoeling om beide circuits gescheiden te houden, zodat de startaccu het altijd doet en je die niet leeg trek op de camping.


Hmmm, ja je ziet wel dat ik van relais niet veel verstand heb... :oops:
Enige wat ik weet is dat ie zorgt dat mijn 2e accu niet de 1e leegtrekt.
Op zich wil de circuits wel gescheiden houden, maar het leek me een leuke bijkomstigheid als het zonnepaneel beide accu's op peil zou houden.

Heb mijn kennis maar even opgeveizeld op internet: ik zie dat er ook "bi-polaire" relais (laadstroomverdelers) zijn die beide kanten op kunnen werken. Zodra de spanning minstens 7 seconden 13,2V is aan de ene kant zet ie de sluis open naar de andere kant. Ook van 2e naar 1e accu.
Zou dat nog een optie zijn of is dat niet aan te bevelen?

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: zonnepaneel bedrading naar 2e accu

Bericht door Briebelbus » zo jul 29, 2012 1:42 am

Dat klinkt als het cyrix scheidingsrelais met start overbrugger. Dat is een systeem waarbij je met een knop gedurende een korte tijd een verbinding kan leggen. Dat is enkel om toch te kunnen starten in geval van een low-power start accu.

Naar mijn idee zal dat een te korte tijd zijn als je start-accu echt leeg is. ( ik bedoel heb je bij een daily ooit wel eens geprobeert te starten met startkabels op je dooie accu :?: dat werkt ook niet ;) )

Opzich is het een handige feature, maar als je een goed gescheiden systeem heb (en in je primaire circuit geen lekstroom) naar mijn idee niet noodzakelijk. Als het echt nodig is, is 1 startkabel van de plus naar de plus zo gelegd ( wel even de massa ergens los koppelen )

Beter systeem voor het laden van je startaccu is een laadstroom verdeler zoals de d250s van C-tek, die heeft een speciale ingang voor een zonnepaneel en (als het goed is ) ook een uitgang voor de startaccu.

Deze laatste wil ik in de toekomst ook gaan installeren, daarmee komt mijn scheidingsrelais weer te vervallen.

Ik heb met C-tek hier recentelijk ook over gemaild en die raadden mij dit aan, in combinatie met mijn normale accu lader voor "wal-stroom".

Hoop dat dit een en ander duidelijk maakt. Ik heb evstueel een powerpoint presentatie waarin dit soort dingen schematisch vrij duidelijk uitlegd en ook jouw probleem wordt hierin beschreven.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Plaats reactie